Folk gillar verkligen att leka skurk online - och betala för det.

Det har sålts över 60 miljoner exemplar av #Grand Theft Auto V, något som resulterat i en totalförsäljing på långt över 20 miljarder kronor. Redan det är en imponerande siffra men efter att den före detta Rockstar-chefen Leslie Benzie stämt sin gamla arbetsgivare står det också klart att spelen har dragit in drygt 4 miljarder kronor (500+ miljoner dollar) på mikrotransaktioner.

Eftersom föremålen du kan köpa i spelets onlinedel är väldigt billiga att producera har de nästan en 100-procentig vinstmarginal. Med snabb huvudräkning konstaterar vi att varje köpare spenderar i genomsnitt 66 kr på mikrotransaktioner. Tar man dock i beräkning att bara cirka 8 miljoner människor spelar det regelbundet varje vecka blir summan desto högre, cirka 500 kr per aktiv Los Santos-buse.

Vill ni se något mycket sjukare? Här är en topplista på de mest framgångsrika mobilspelen. Observera att det endast är dagens datum, iOS och USA.. https://thinkgaming.com/app-sales-data/ 16/04 ja visst. det finns sämre o bättre mikrotransaktioner. jag tycker oxå att det är bra att spel har lång livstid o att spelutveckkaren får pengar o spel mer material. dock så är mikrotransaktioner ett väldigt fult sätt att göra det på i många fall. i mitt... 16/04 Har inga problem med mikrotransaktionerna i GTA. Man kan bara köpa pengar, inga saker som ger ett direkt övertag. Samtidigt är ALLT nytt material gratis. Jämför det med i princip alla andra spel som släpper nytt content regelbundet, som man måste betala... 16/04 Det är sant. Men samtidigt har jag svårt att tro att något spelföretag ska kunna göra nya intressanta uppdrag som räcker oavbrutet i 11 dagar (264 timmar) som jag för tillfället har spenderat i GTA Online. Och sen tycker jag att det är viss skillnad på... 15/04 Aha. Det kan jag hålla med om. Börjar bli lite för mycket extra material och för lite grundmaterial. 15/04 Spelar inte GTA 5 online, men spenderat säkert 7-10.000kr förra året på Star Trek Online. *Damn that game* 15/04 absolut. sen var jag otydlig. jag menar alla spel, hela spelindustrin. 15/04 Du beskrev problemet själv i sista meningen. De har implementerat spelet så att du måste nöta uppdrag som du inte verkar tycka är roligt. Istället för att fixa roligare uppdrag gör de så att du kan köpa bilen för riktiga pengar istället. 15/04 Förklara gärna hur mikrotransaktionerna i GTA 5 förstör spelet. Hittills har alla uppdateringar varit gratis d.v.s. att det inte behövs något Season pass för att får tillgång till dom. Och det man kan köpa i spelet är mer cash. Cash som sen kan läggas... 15/04 "Jävla EA och Ubisoft. De förstör spelindustrin med sin microtransaktioner! Va, är det Rockstar? Men förlåt så mycket... carry on then." - fz.se 15/04
Skicka en rättelse