Speldesignern Chris Taylor är en kär gammal favorit hos många strategispelsälskare, efter att jobbat med bland annat #Total Annihilation. Numera chefar han över #Gas Powered Games och fördriver dagarna med spel som #Dungeon Siege och #Supreme Commander. Det var också i en intervju angående kommande #Supreme Commander 2 som Taylor avslöjade sin åsikt om att strategispelsutvecklarna kanske ansträngt sig lite för mycket med att stå ut från mängden på senare år.

Det har skett en del desperata handlingar i industrin för att hitta en ny plats för RTS-spel. Alla dessa variationer är som att lägga till ett femte hjul till en bil, eller att ta av ett hjul. Men kanske kan vi göra bilen bekvämare, kanske kan vi göra körandet tystare eller bränslesnålare. Det finns andra saker att testa än att bara bryta av något eller klistra på något för att innovera. Jag skrev faktiskt en intern artikel om detta - om när spel får slut på idéer och trycker in en gimmick istället. I åratal så har vi slagit på trumman "innovation, innovation, innovation", men innovation bara för innovationens skull tar dig faktiskt baklänges.

Supreme Commander 2 släpps till våren till Xbox 360 och Windows. Håller du med Taylor om att strategispelen kanske borde återvända en aning till rötterna för att inte tappa fokus, eller gillar du många av senare års mer nyskapande titlar?

Känns som att flera tycker äldre spel är bra bara för att dom är bekväma eller att man envist säger att gammalt är bäst inte att det funkar så mycket bättre än dagens spel. 17/01 Hade inte Homeworld vart dött online hade jag inte haft något emot att dra igång det några perioder per år, fortfarande det bästa och roligaste jag spelat:) 14/01 Verkligen, det ger mer tid och tanke åt det strategiska när man väl är på slagfältet, vilket jag gillar. Dessutom fungerar ju reinforcements ypperligt som "substitut" för basbyggande om man som jag varken har tålamod eller simultanförmåga nog att både... 14/01 Jag håller med, back to basics säger jag. Förvisso gillar jag grejer som relic gjort med "squad based" RTS som Company of Heroes och DoW1+2 men jag ser det mer som en sub-genre. En dröm hade varit ett nytt Warcraft RTS med riktigt episka large scale bat... 13/01 Beror väl på vad man ser som innovativt antar jag. Med tanke på hur spel-scenen såg ut för de 10-15 år sedan då Diablo, Warcraft och Starcraft gjorde Blizzard till ett av världens mest framgångsrika och största spelhus så kan man ju faktiskt anse att... 13/01 Du är inte ensam! Mina två favoritRTS är World in Conflict och Company of heroes! Jag är inte så mycket för att spendera timmar till att bygga baser, utan jag föredrar WICs uppbyggnad! 13/01 Är inte det han förespråkar precis det Blizzard gör? De har ta mig fan aldrig gjort något innovativt och ändå lyckats pumpa ut väldigt välsäljande spel. :P 13/01 Håller med de flesta i tråden. Gamla rts > nya rts. Däremot gillar jag SINS, annorlunda men ändå hyfsat enkelt, och man får ha strategier som skiljer sig en del från andra rts spel. 13/01 Red Alert 2 simpelt men underbart behöver jag säga mer? 13/01 håller med fullständigt, dagens spel handlar inte mycket om själva byggandet av sin civilisation utan bara om att krossa sin fiende. skulle vilja se ett spel som anno med lite age of empires stuk över det. 13/01
Skicka en rättelse