Skulle du kunna tänka dig att arbeta 80-timmarsveckor med obetald övertid? Sova på en madrass på kontoret och endast åka hem för att duscha någon gång ibland? De flesta svarar förmodligen ett rungande "nej tack" på den frågan, men i den amerikanska spelbranschen är det inte helt ovanligt att sådant förekommer. Branschen har länge kritiserats för denna obligatoriska "crunch"-period framåt slutet av utvecklingen, där alla måste jobba stenhårt för att spelet ska bli färdigt i tid.

Vilket är helt okej om man frågar DirectX-skaparen och mångmiljonären Alex St. John. I en artikel som publicerats hos Venturebeat förklarar han att speltillverkning inte är ett vanligt jobb – det är konst. Och om du klagar på villkoren bör du säga upp dig och jobba med något annat.

"You need to get an actual job producing productivity software if you want to be paid ‘fairly’ and go home at 5 pm. Anybody good enough to get hired to write games can get paid more to work on something else. If working on a game for 80 hours a week for months at a time seems ‘strenuous’ to you … practice more until you’re better at it. Making games is not a job, pushing a mouse is not a hardship, it’s the most amazing opportunity you can possibly get paid to pursue … start believing it, and you’ll discover that you are even better at it."

Läs hela artikeln för Alex St. Johns samtliga åsikter i frågan. Sedan publiceringen har texten blivit kritiserad av personer både inom och i nära anslutning till branschen. Kotaku och Destructoid är två sajter som plockat fram sågen – läs deras artiklar om du föredrar kortfattade sammanfattningar.