Förra veckan fick vi se lite mer gameplay från #No Man's Sky och lära oss mer om vilka aktiviteter som finns på planeterna man besöker. Samla material, uppgradera rymdskepp och dräkt samt döpa hittills okända djurarter var några av alternativen som presenterades.

I ett nytt filmklipp är det ungefär samma information som förmedlas, men ur nytt perspektiv. Vi får bland annat följa med ner i ett grottsystem, och sen möter vi söta djur som får sätta livet till när handkontrollen hamnar i "sci-fi-nörden" Anthony Carbonis nävar. Något de intergalaktiska robotväktarna inte direkt uppskattar. Se hur allt slutar i klippet nedan.

Du tänker lite bakvänt känner jag. Det är just för att perspektivet blir klippt/fel som man kan uppleva illamående. Står du två meter från ett fönster med samma "synfält" som om du halvt hängde ut genom det så blir det fel. Om du samtidigt står och häng... 21/04 Uhu...så du menar alltså att du ser en annan bild om du sitter 1 meter från skärmen mot om du sitter två meter ifrån? Skärmen är ju en projicerad bild, ett fönster är ju fan en helt annan grej... Att tala innan man tänkt är som att torka sig i röven inn... 20/04 Nu har du nog en aning fel. Tänk dig att du tittar ut genom ett fönster. Går du närmare fönstret kommer du se mer åt sidorna (högre FOV) och backar du så minskar ytan du ser. För att det ska kännas naturligt när man spelar så bör FOV vara anpassad så... 20/04 Exakt! ;) 20/04 Nä, FOV har inget med avstånd till skärm/tv att göra. Konsoller har lägre FOV för att en mindre synlig yta behöver renderas vilket spar kraft för konsollen. Det du benämner "synfältet", som man ser mer av om man sitter närmare har inte med FOV att göra.... 20/04 Precis! Jag skulle tycka det var skitcoolt om jag någonsin kommer stöta på en planet som upptäckts av någon annan, och ännu coolare om jag faktiskt stöter på någon. Spelet har 18,446,744,073,709,551,616 planeter, så oddsen för att stöta på någon är näst... 19/04 Sannolikheten att du ens stöter på något någon annan spelare redan döpt är så liten att du förmodligen då snarare tycker att det är coolt. ;) 19/04 Ser kul ut - men varför, varför - skall jag tvingas se vad andra människor har döpt saker och ting till? Jag vill utforska världen på egen hand inte följa i andra spelares fotspår. Förhoppningsvis kan man stänga av sådant larv. 19/04 Är inte sugen längre på detta tyvärr. Känns redan utjatat. 19/04 FOV är alltid låg på konsoller eftersom den är anpassad för synfältet man har när man ser bilden på avstånd (TV). På PC sitter man i regel mycket närmare skärmen och bilden täcker en större del av synfältet, därför har man en högre FOV så det är ganska... 19/04
Skicka en rättelse