En gång i tiden satte många mmo-spelare hoppet till #Blizzards #Titan – en titel som på något sätt skulle ta en allt mer stagnerad genre framåt. Dessa önskemål formades mer eller mindre på ren hype, då allmänheten egentligen inte visste något alls om spelet.

2014 avbröts utvecklingen med den ganska vaga motiveringen att de som jobbade på projektet helt enkelt inte hade kul med spelet. I en ny intervju med Gamespot berättar Jeff Kaplan att det inte var den enda anledningen.

“You had a really amazing group that was working on Titan. They were really talented individuals, but we failed horrifically in every way.. In every way that a project can fail. It was devastating. You had these people who either came from other companies or from within Blizzard, and were used to working on games that were very successful like a World of Warcraft, for example. To go through such a complete and utter failure is very hard for people who are used to experiencing success.”

Ett fullständigt misslyckande, alltså. Tyvärr får vi inte heller denna gång veta exakt vad som gick fel och vilka delar av projektet som helt enkelt inte fungerade. Däremot berättar Kaplan att motgången med Titan hjälpte till att svetsa samman teamet, som sedan tog spillrorna från det nedlagda mmo-spelet och skapade shootern #Overwatch.

Jag håller med. Vad gäller Apple så verkar de räkna med att folk ska köpa en ny telefon årligen bara för att det släpps en ny modell med några mindre förändringar/förbättringar. Vissa vill ju alltid ha det senaste, men de representerar knappast den bred... 29/04 Apple ligger i den sitsen nu. En produkt som dominerat marknaden men som idag tappar andelar snabbt. Spelar ingen roll hur många miljarder apple drar in varje år när deras huvudprodukt tappar marknad dyker aktien. Blizzard har inte det problemet även... 29/04 Haha, ok, hade inte läst din post innan jag skrev min...var inte meningen att eka :) 27/04 Som aktieägare är det bättre att placera pengar i ett företag vars produkter dragit in flera miljarder mer än vad skaparna av EVE någonsin kommer vara i närheten av. Jag förstå vad ni båda menar, även om jag knappast håller med om att WoW inte skulle... 27/04 Har du tittat på hur activisions(blizzard) aktiekurs utvecklats de senaste 10 åren? En skillnad nu mot 10 år sen är just att då fanns inte så mycket annat som kunde konkurrera med wow(finns väl iof inget mmo som kunnat det). Men att det finns en annan... 27/04 Som aktieägare är det bättre att placera pengar i ett företag vars produkter ökar i försäljning än i ett företag vars produkter tappar popularitet i väldigt snabb takt. 27/04 Nej det bekräftar att spel kan ständigt växa så länge det blir bättre med tiden som Eve har gjort enligt grafen. Det jag sa. Medans wow växte då det blev bättre och efter wotlk så började spelet bli sämre, något som fortfarande pågår och det är därför... 26/04 Så 2013 hade EVE O 500k spelare? Bekräftar du då inte just att du är ute och cyklar? 26/04 De borde göra RTS istället. Det finns bara två levande RTS idag: Starcraft och CoH. 26/04 Det är fail när man kan ha 12milj. Att det är 11,5 år gammalt har inget med saken att göra det är att spelet content är skräp och det faktum att spelets nuvarande stil inte tilltalar de äldre spelarna. Ett gammalt spel kan vara hur roligt som helst, och... 25/04
Skicka en rättelse