Quakelegendaren John Romero är känd för mycket, inte enbart sitt långa hår och framgångarna hos #Id Software utan även för floppen med spelet #Daikatana. Efter det lilla missödet, som nästan drog med sig hela studion #ION Storm ner i avgrunden, blev Romero anonym under flera år. Det sägs att han jobbade med mobilspel, men oavsett om det var sant eller om han låg hemma och grät så tänker han nu göra comeback, denna gång heter företaget #Slipgate Ironworks.

Romero, som vanligt ivrig att använda sitt något speciella vokabulär, meddelar nu via sin blogg sitt företags nya namn, samt att man söker nyanställa flertalet personer till utvecklingen av ett ännu inte namngivet [[MMO]]-spel.

Are you interested in joining our amazingly talented and highly motivated superstar game development team? Are you supercore enough to survive our hyperdimensional environment???!!

Då avslutar vi min frågeställning som onekligen uppfattas som en aggresiv debatt. Vi sammanfattar; det som att det som gör ett rpg är karraktärsutveckling. MMORPG kan sålunda inte kallas något annat för att det skulle förvirra. 11/07 Personligen spelar jag inte WoW eller någon annan Everquest klon för att jag tröttnade på de spelen med Anarchy Online. Jag tror nog inte att du "trampade någon på tårna", du skapade nog högst mild irritation. Det enda dina argument verkar säga är ju... 11/07 Jag var inte ute efter att mästra speltillverkare; och jag var inte ute efter att trampa forumsbesökare och hängivna "mmorpg"-spelare på tårna, vilket jag uppenbarligen har gjort. Jag pointera bara det lustiga i begreppen. Så, vad gör ett rpg då? Jag... 11/07 Jag tvivlar på att du kommer att kunna övertyga spelindustrin om att byta genren på alla Everquest kloner till något annat än MMORPG som de klassas som nu. Vad är poängen att diskutera om huruvida ett faktiskt rollspelsmoment sker i de spelen egentligen... 11/07 Eve-online t.ex. - har allt det du nämner - och marknadsför sig korrekt som ett mmo. Jag håller med om att wow innefattar klassbaserad karaktärsutveckling, som du själv skriver. Jag undrar bara vart det massiva rollspelsmomentet äger rum? 10/07 Det är ett MMORPG då det är baserat på grundegenskaper, färdigheter och erfarenhet. Detta oavsett vad vi tycker om hur mycket rollspelande det är. Jämför 'Levande rollspel' som innefattar både högnivås-rollspelande (1800-tals middagar osv) och rena boff... 10/07 Står inte dom för en väldigt liten del av spelarna? Det jag hävdar är att termen mmorpg är ganska missvisande. 10/07 Kolla RP- servrarna. 10/07 Och jag trodde att wow var ett klassbaserat mmo, jag har då inte sett för många rollspela där iaf. 10/07 ET:QW är inte ett mmog... :rolleyes: 10/07
Skicka en rättelse