Det svåraste som spelrecensent är helt klart att kunna definiera vad som gör ett spel bra. En välanvänd metod är att analysera dess beståndsdelar - ljud, grafik, kontroll - men samtidigt kan det allra enklaste spelet (Tetris, som exempel) ge fler timmars spelglädje än en AAA-titel från något av det stora spelhusen.

Klarar du dig inte utan bländande grafik eller har antalet miljoner polygoner med tillhörande texturkladd inte någon betydelse? Hur viktigt är ljudet för den totala spelupplevelsen? Kräver de olika genrerna olika saker, är någon beståndsdel viktigare? Diskutera i forumet!

Att det ger positiv stimulans. edit:lol 21/07 Om spelindustrin lär sig storyberättande så är story viktigt, tyvärr kan de inte ett jävla jota om storytelling och dramaturgi så handligen kommer lååångt ner på min lista just eftersom storyn inte är ngt att räkna med. 90% av alla spel har en story som... 21/07 Hmm, jag försökte beskriva "spelkänsla" i ett tidigare inlägg. Är det ngn som håller med? 21/07 Och det är just spelkänslan som är det svåra att definiera. Självklart finns den gömd någonstans i koden men vad är det som gör att vissa kan skapa det medans andra inte kan? 21/07 Vad jag egentligen menade är att nuförtiden så satsar alla utvecklare på säkra kort, dvs: dem satsar på grafik och ljud men glömmer helt bort vad de egentligen skulle göra: Ett spel. Inte ett tech-demo Därför tycker jag att det viktigaste i ett spel är... 21/07 Cheferna klampar omkring i SS-uniformer och tilrättavisar utvecklarna genom att slå dem på fingrarna med ridpiskor. När signalen för lunchrast ljuder så tvingas alla utvecklare att plocka på sig varsin soldathjälm, och så marscherar man tillsammans bort... 21/07 Na, jag tror allt att de är en stor bund smygnassar på EA som heilar på fikarasterna. ;) On topic: En sak som (jag kom på nu i efterhand som) bidrager till en bättre känsla är "anpassad realism". Realism som är anpassad till speltypen och på så sätt ger... 21/07 Något överdrivet dramatisk jämförelse iofs.. din sista kommentar då. 21/07 Jag säger iaf spelkänsla. Visst. Ett spel kan ha bra grafik(=En kvarts miljard polygons i dagens mått)och surround ljud. Men utan spelkänsla blir allt bara ett tech-demo. Kul att spela ett par gånger. Men sen är det bortglömt. Och allt man har kvar är... 21/07 Det är svårt att peka på enskilda attribut då det för mig är helheten som avgör om ett spel står eller faller. Något jag dock fortfarande saknar i praktiskt taget alla spel är en dynamisk story som erbjuder spelaren frihet att göra vad han vill, hur han... 21/07
Skicka en rättelse