En intressant intervju hos IGN bjuder på fler detaljer från #Portal, #Valves kommande portalskjutarspel som nyligen chockade spelvärlden med sin attraktiva trailer. Från Kim Swift, en av de studenter som låg bakom projektet Narbacular Drop (som köptes av Valve) kommer flertalet matnyttiga svar. Vi får bland annat veta att Portal kommer ta ungefär tre timmar att klara av och att spelet till en början enbart kommer vara spelbart för en spelare, men att Valve experimenterar med olika idéer för Portal i multiplayer.

Portal is a first-person, single-player game set in the Half Life universe. It is a stand-alone game that will provide an extra three hours of gameplay to the HL2: Episode 2 game package. The initial release is to be single-player only, but we have lots of ideas for multiplayer with Portal for future projects.

Storyn verkar uppbyggd kring företaget Aperture Science Laboratories, för vilka du som spelare agerar minst sagt välutrustad labbråtta.

Although Portal is a first-person game built using the Source engine, it's unlike Half-Life 2 in some very important ways. With Half-Life 2, Valve made an explicit decision to move towards a seamless world and away from discrete artificial gameplay arenas with level transitions, etc. In Portal, we chose to divide gameplay into a series of trials that you have to complete as a test subject in the Aperture Science Laboratories.

Vi får också veta hur det gick till när Valve rekryterade de talangfulla studenterna.

Along with the other members of the Portal team, we were students at DigiPen Institute of Technology located in Redmond, WA, next to the Nintendo of America campus. During our senior year, the seven of us created a game called Narbacular Drop, which was an early test of our ideas about portal-based gameplay. Every year, DigiPen puts on an expo for graduating seniors to show their game projects to prospective employers. A couple of Valve people attended, and they asked us to come to the Valve offices and show it to Gabe Newell. Gabe watched our demo and basically hired us on the spot. It was kind of shocking. We stood around in the parking lot afterwards gibbering to ourselves for about 20 minutes.

Redan gamla Decent hade portaler, men där är det meningen att du inte skall märka det. ;) Tycker snarare att det verkar som att den enda likheten mellan prey och portal är existensen av dynamiska portaler.... 30/07 Men snälla. 29/07 Det är nog en väldig förenkling av hur Valve sköter sina portaler. Bara för att de i Portal endast sätts på väggar betyder det inte att de bara kan det. Jag skulle gissa på att deras portaler kan fixa det mesta som Preys kan, men det blir vi väl varse... 29/07 Men snälla, det ända som skiljer Prey och Portals är storyn och att i portals kan du sätta ut egna portaler. Dock har prey en mer avancerad portal teknik, då du i Portal måste "fästa" portalerna i en väg eller liknade, plus att du kan bara göra det i... 29/07 Argh... spela prey och kolla sedan på portal filmen. 29/07 Men Prey har ju portals, var inte dom först med det då? Isåfall så är det ju inte så orginellt längre. 29/07 Portal är verkligen intressant, precis som nämnts så är det ett nytt spelsätt. MP kan inte bli annat än hysteriskt! ;) Ep 2 var redan givet efter del 1 som var strålande men att få Portal och TF2 på köpet är otroligt kul och prisvärt! 29/07 EP2 är ett givet köp, inte minst när man får Portal på köpet. Om detta sedan också går att spela i multiplayer läge kommer det att bli väldigt intressant :D 28/07 Ett intressant sådant till och med :) 28/07 ...Och i prey har man bara lekt lite med en optimeringsteknik (http://en.wikipedia.org/wiki/Portal_rendering) som använts i över tio år. ;) Det som är chockerande med portal (eller snarare dess föregångare) är att de för en gångs skulll verkar ha hittat... 28/07
Skicka en rättelse