Japanska sajten FF Reunion rapporterar (via Andriasang) att #Final Fantasy XIII:s art director Isamu Kamikokuryou avslöjat att teamet klippte bort mängder med innehåll från den färdiga produkten. Enligt Kamikokuryou togs bland annat ett område nära Lightnings hem bort, en motståndsgrupps hemliga bas försvann och ett nöjesparksliknande område vid namn Nautilus Park försvann också. Det klippta materialet sägs vara tillräckligt för "ett helt eget spel", enligt den japanske herrn.

De olika områden påstås ha varit i fungerande skick och ha flutit på Playstation 3-hårdvaran, men innehållet dumpades på grund av "spelbalans" och för att "hålla spelets omfattning" nere.

Den 9 mars släpps Final Fantasy XIII till Xbox 360 och Playstation 3. Kanske dyker de ovanstående områdena upp som DLC en månad efter releasen? Den som lever får se.

Trams. På vilket sätt skulle kommunismen vara en bra idé? 16/01 Skalat bort utforskningen?! Det har jag missat, är det nå rålinjärt skit nu eller? 16/01 Flera japanska använder sig ju av videoklipp för att berätta storyn vidare, och de tar ju en riktigt stor plats. Det är ju därför FF spelen till PS1 var på 3-4 skivor också, medan andra spel var på 1-2 skivor. Till och med Morrowind som släpptes 2002... 15/01 Kan tänka mig att spelet tar dryga 100-150 timmar att klara nu istället för 200+ som Record of Agarest War. :) 15/01 Det är inget ovanligt öht. Jag skulle säga att de flesta spelen har väldigt mycket content som är borttaget. 15/01 Kanske inte står svart på vitt men det luktar ju lite DLC om det och det är väl MS påhitt från början det med inte sant!?:-) Lost Odessey var visserligen på många dvd skivor. men det är ju inte många timmar spel på det om man jämnför med t ex Dragon Age... 15/01 Final Fantasy XIII-2 15/01 Snålt, DLC ska användas för att förlänga spelbarheten och erbjuda mer material till spel än vad som fanns vid release. Att börja kapa delar av spelet (oavsett hur stort/långt) bara för att sedan släppa det som DLC/expansion/ultimate-edition känns helt... 14/01 Spelet är ju ute ( I Japan ) så nyheterna självklart kommer ut där och översätts, värt att nämna att deras utvecklar team är Japaner oxo :P bland annat deras Art Director :p 14/01 Problemet är inte att de tar material och säljer det, problemet är att de berättar det innan spelet är ute. Annars hade ingen klagat. 14/01
Skicka en rättelse