Att piratkopiering av spel väcker känslor överraskar ingen; vårens razzia mot en stor svensk sajt med tvivelaktigt innehåll följdes av landets alla nyhetsmedier. Tyckarna kan i stora drag delas in i två hängivna falanger - för eller emot. Spelindustrin ogillar förstås filbytandet, men hur lyder argumenten? FZ har pratat med tre av de stora svenska spelföretagen - #Dice, #Paradox Interactive och #Avalanche Studios - om orsaken, vad de gör för att stävja olagligheterna och om kopieringsskydd är en vettig lösning.

Christofer Sundgren på Avalanche säger följande om dagens lagstiftning:

Jag vet inte om razzior mot tolvåringar som sitter i föräldrahemmet och laddar hem Just Cause är rätt väg att gå, men vad ska man göra? Branschen måste visa att vi verkligen inte tycker att det är accepterat och då är hårda tag något som krävs för att få till en attitydförändring. Åter igen, sedan när är det accepterat att begå brott bara för att något är mer tillgängligt än andra konsumentvaror så som kläder och mat? Jag är personligen förtjust i att grilla kött, men jag smyger mig inte in i varje hage jag ser och slaktar kor för det råkar vara lättillgängligt.

Skicka en rättelse