Äger du en HTC Vive men är ändå nyfiken på vissa spel till Oculus Rift? Det har inte varit några problem: den fanskapade patchen Revive har gjort det möjligt att just spela Oculus-exklusiva titlar på Vive. Men efter en stor uppdatering till Oculus Rift-plattformen fungerar inte patchen.

Som utlovat kom Oculus-uppdateringen med förbättringar för "platform integrity checks". Vilket enligt Revive-skaparna innebär att tillträde till Oculus-spel blockas för de som kör på hårdvara som inte är auktoriserad (det vill säga HTC Vive). Revive-utvecklaren "CrossVR" förklarar på reddit:

So I was able to test the new update and I can indeed confirm that it breaks Revive support.

From my preliminary research it seems that Oculus has also added a check whether the Oculus Rift headset is connected to their Oculus Platform DRM. And while Revive fools the application in thinking the Rift is connected, it does nothing to make the actual Oculus Platform think the headset is connected.

Because only the Oculus Platform DRM has been changed this means that none of the Steam or standalone games were affected. Only games published on the Oculus Store that use the Oculus Platform SDK are affected.

A temporary workaround if you have an Oculus Rift CV1 or DK2 is to keep the headset and camera connected while starting the game. That should still allow you to use your Vive headset to play the actual game, since Revive itself is still working.

tl;dr Oculus prevented people who don't own an Oculus Rift from playing Oculus Home games.

Oculus-grundaren Palmer Luckey har tidigare sagt att han inte bryr sig vilken hårdvara folk spelar på, så länge de köper spelen lagligt via Oculus-plattformen. Det återstår att se om han och företaget ändrat uppfattning eller om det handlar om någon sorts misstag. Läs mer hos Arstechnica.

Avbeställde precis min Oculus Rift. Palmer Luckey är så väldigt unlikable. 22/05 Nog för att Palmer har dragit en och annan lögn, eller åtminstone inte hållit det han lovat, men att Revive slutade fungera pga att Oculus Rift uppdaterades var knappast ett löfte han bröt. Det slutade fungera för stunden tack vare SDK 1.4. Lucky's Tale... 22/05 För det första är det ganska puckat att reducera ett VR-headset till 'en skärm'. För det andra undrar jag varför folk tror att det automatiskt går att köra Oculus Rift på Vive-appar från Steam, så har aldrig varit fallet. 22/05 Lite bakvänt men det är inte största problemet: det värsta är att Palmer gång på gång lovat något och sedan blir det bara Facebook av alltihopa. Oculus har gått från något fantastiskt till något väldigt tråkigt efter förvärvet. 22/05 Lite som konsoller då alltså? 22/05 Tja OR har självklart rätten att göra vad de villl med sin hårdvara på samma sätt som konsumenter har rätten att bojkotta företag som agerar som OR (FB ) har gjort. Mitt intresse för OR dog samma dag som jag fick reda på att FB köpt företaget och jag... 22/05 Rekommenderat maxavstånd mellan basstationerna på Vive är 5,5m tror jag. Jag råkade av misstag sätta mina 7,3m ifrån varandra (det vet jag eftersom underbara SteamVR talar om exakt avstånd för mig, precis som när jag vrider på ratten för avståndet mella... 22/05 Vill man också ha fria händer så ser man till att bygga en egen plattform. Skulle exempelvis Oculus välja att skippa Rift och utveckla sina spel till Vive så hade de tvingats rätta sig efter HTC och Valve. På lång sikt så vill nog Oculus gå med vinst... 22/05 Haha va snackar du om? PS2 sålde 155miljoner och Xbox sålde typ 24miljoner. PS3 lyckades efter en väldigt lång period sälja 80miljoner medans xbox 360 sålde 77miljoner. Det är marknads minskning på typ 50% och Sony hade under en lång period stora förlus... 22/05 Det var det jag var orolig över. Att vissa spel funkar till den ena men inte till den andra. För utvecklingen är det dåligt. Tänk om det var samma sak med grafikkorten. "Har du inte AMD kort kan du inte spela det här spelet". Dumt att klyva PC-marknaden... 22/05
Skicka en rättelse