När #Simcity lanserades 2013 innebar det början på slutet för #Maxis. Överbelastade servrar, märkliga designbeslut och allmänt trassel sänkte intrycket, och idag vänder sig digitala stadsbyggare i stor utsträckning till #Cities: Skylines istället. Den som fortfarande går och grämer sig över Simcity-fadäsen kan höra exakt vad som gick fel direkt från källan – från creative director Ocean Quigley.

I en intervju med Game Informer (spola fram klippet nedan till 1:56:18) berättar Quigley att han trots allt är stolt över spelet, men att #EA:s krav på konstant internetuppkoppling sabbade allt. I och med "always online"-kravet så havererade servrarna vid lanseringen. Att allting kördes genom servrar var även anledningen till de notoriskt små kartorna. Maxis hade planer på att utöka storleken och låta spelarna bygga ihop gigantiska regioner, men infrastrukturen för servrarna blev en flaskhals och det fungerade helt enkelt inte.

Anledningen till att EA insisterade på "always online" var att de ansåg att det var framtiden för spelindustrin. Simcity skulle bli en slags plattform som det gick att bygga vidare på, men i praktiken blev den designen spelets fall enligt Quigley.

Skicka en rättelse