När #Oculus Rift uppdaterades förra veckan tog man bort möjligheten att spela Rift-spel med den konkurrerande VR-hjälmen Vive. Det var tidigare möjligt att göra genom tredjepartsprogrammet Revive, men med patch 1.4 ströps alltså den möjligheten.

Libre VR, som personen bakom Revive kallar sig, tror att Revive-strypningen är en konsekvens av Oculus DRM-skydd. Han/hon tror att DRM-skyddet kontrollerar om en Rift är kopplad till en dator där man kör spel köpta från Oculus-butiken, skriver Motherboard.

While this helps prevent piracy from people who didn't buy an Oculus Rift, it doesn't do anything to prevent piracy from those who did buy an Oculus Rift. And this clearly excludes anyone who bought the game, but didn't buy an Oculus Rift. Even if Revive wasn't targeted, they were probably more than aware of the collateral damage.

Men spärren blev inte långvarig. En ny version av Revive som kringgår skyddet dök snabbt upp, och för att få den att fungera kringgår den helt Oculus försök att låsa sina egna spel. Därtill öppnar den för piratkopiering, även om det inte var något Libre VR ville åstadkomma. Personen uppmanar också användarna att inte pirata spel.

I really didn't want to go down this path, but I feel there is no other way. This release bypasses the Oculus Platform DRM in Unreal Engine games, so the entitlement check doesn't fail because the headset isn't connected.

I still do not support piracy, do not use this library for pirated copies.

Oculus-grundaren Palmer Luckey sa i december att han inte bryr sig om ifall folk moddar eller kör spel köpta från Oculus på andra plattformar. Vilket rimmar illa med vad den senaste patchen gör.

Det här är det senaste i raden av motsägelsefulla uttalanden av Palmer Luckey. Ett axplock:

  • Luckey lovade att Rift skulle släppas 2015 (lanserades i mars 2016)

  • Luckey sa att ingen kommer köpa VR-produkter för 600 dollar (Rift kostar 599 dollar)

  • Luckey sa att fresnel-linser inte skulle användas eftersom de är för dåliga (Rift använder – just det – fresnel-lisner).

Fler tveksmamma Palmer Luckey-uttalanden har du här.

Jag vet inte varifrån du fått intrycket att jag gillar konsol-exklusivitet eller teknik-exklusivitet? Det låser inne konsumenterna och hindrar konkurrens. Men i denna tråd diskuteras Oculus och deras DRM så självklart blir det vad jag klagar på här. 25/05 Det är inte mer inlåsning än PS4 exklusives som inte går att köra på PC eller Xbox utan olagliga "knep". Det är inte inlåsning än Physx som tvingar folk med AMD kort att köra i software läge. 25/05 För att det inte ligger i konsumentens intresse att vara inlåst. 25/05 Jag tror en stor mängd spelutvecklare och utgivare skulle ha många och starka åsikter ifall steam krävde Vive. Räkna med en massflykt av produkter till alternativa tjänster. Grejen är den: Köper man en Vive så är faktiskt inte en Occulus kund. Om Occulu... 25/05 Kanske. Om dom inte stör för mycket. 24/05 Så det skulle vara trevligt om Steam inte fungerade medan Oculus är inkopplad? Att artificiellt låsa in sina kunder är att spotta dem i ansiktet. Att de inte stöder Vive är en sak men att aktivt lägga ner arbete på att låsa ut en lösning som annars skul... 24/05 Det beror nog på hur man ser det. Många föredrar Rifts headset för att den är lättare och ljudet i de medföljande hörlurarna är bra. Ergonomin är bättre och bilden ska också ha mindre screendoor-effekt. Vad gäller kontrollerna vet vi inte så mycket om... 23/05 Vive är väl i nuläget bättre rent tekniskt sätt ? Kontrollerna som du får med och även systemet som känner av hur du rör dig i rummet. Självklart vet jag att inte alla Steamspel inte fungerar med vr. Men eftersom Steam satsar fullt ut på spel, känns det... 23/05 vr är så 2015 23/05 Förstår vad du menar, men det mest relevanta är väl hur många spel som faktiskt fungerar i VR. Alltså; att man har ett spelbibliotek på flera tusen spel är ju irrelevant om bara 10 går att köra i VR. (Icke korrekta siffror, men you get the point) Förövr... 23/05
Skicka en rättelse