Ubåtentusiasterna ger inte upp och låter nu alla gå under ytan.

Trots att deras första Kickstarter-kampanj misslyckades gav gänget bakom den svenska ubåtsimulatorn HMS Marulken inte upp. Istället har de arbetat så pass hårt på spelet sedan dess att de nu är redo att låta alla gå under ytan med ett demo.

Senare i veckan kommer man att lansera en ny kampanj och förhoppningsvis ska smakprovet göra att denna går bättre. Förra gången drog de bara in strax över 10 000 kr av de 200 000 önskade. Vi fick kontakt med studion och när vi undrade vad de gjort sedan i höstas fick vi följande svar:

HMS Marulken var från början vårt slutprojekt för vår utbildning i spelutveckling på Data och Systemvetenskapliga fakulteten på Stockholms Universitet. Spelet var från början tänkt som ett litet och enkelt projekt, och vi diskuterade i början huruvida spelet skulle vara 3D eller 2D, och huruvida vi skulle använda Unity, eller skriva vår egen motor.

Vi fick idén till spelet då vi spelade Artemis Space Bridge Simulator, vilket är ett inofficiellt Star Trek-spel, där man styr ett rymdskepp tillsammans. I början av projektet så var vårt spel i första hand tänkt att användas på surfplattor och mobiltelefoner, och tanken var att man skulle styra ubåten med ett point and click-interface.

Spelet har sedan stegvis utvecklats till ett fullt 3D-spel med fri rörlighet och FPS-liknande kontroller. Den största utmaningen har varit att komma på hur spelet ska spelas, dvs hur man designar ett ubåtsspel för fyra spelare som känns trovärdigt och samtidigt är roligt att spela.

Sen Kickstartern i fjol har vi gjort om hela spelet från scratch i Unity 5. Alla scripts, alla modeller, alla texturer, och alla ljud är nya. I stället för fasta positioner, som i Artemis, så kan alla spelare röra sig fritt på ubåten, som i Guns of Icarus. Vi har lagt till möjligheten att spela med flera ubåtar på samma server. Det går redan att spela spelet i Co-op, vi håller på att implementera PvP-lägen. Vi har även lagt in radiokommunikation, flygplan, deck gun, torpeddator, samt den första leveln i en storydriven kampanj.

En av de vanligaste synpunkterna vi har fått på spelet, nu när andra har fått testa det, är att det är svårt att veta hur spelet fungerar. Därför har vi nyligen gjort tutorialvideos som går igenom samtliga stationer. Desa finns tillgängliga i spelet, samt på vår Youtubekanal:
https://www.youtube.com/channel/UC5xiLZL2ujUeePdF
3XJu9Nw

Vi kommer uppdatera demot löpande på vår hemsida hmsmarulken.se.

Skicka en rättelse