Gamla medarbetare vill göra verklighet av sitt kortspel. Och Microsoft säger inte nej.

#Lionhead gick i graven i mars, tillsammans med det långt gångna mmo-projektet #Fable Legends. Parallellt med det kodades det på ett digitalt kortspel (tänk #Hearthstone) vid namn #Fable Fortune, och nu berättar ett par gamla Lionhead-medarbetare att man vill färdigställa det.

Det handlar om ett free2play-kortspel som varit under utveckling i 18 månader när #Microsoft stängde Lionhead, det uppger IGN. En handfull ex-medarbetare har startat den nya studion #Flaming Fowl, och man har Microsofts välsignelse att använda Fable-licensen. Men utan någon som finansierar spelet har man Kickstarter, och insamlingen börjar i dag. Målet är att ta in 250 000 pund (drygt 3 miljoner kronor) på fyra veckor, och om det lyckas planerar man att släppa spelet till pc och Xbox One tidigt 2017. Kickstarter-sidan är ännu inte öppnad, och vi vet ingen tidpunkt för när så sker.

En sluten beta av Fable Fortune är tänkt att dyka upp inom ett par veckor, följt av öppen beta i oktober. IGN som testat en tidig variant beskriver det som bekant för alla som kört Hearthstone, och fyllt med Fable-referenser.

Vad tror du om Fable Fortune?

Nej det blir ju inte lika smidigt IRL så klart, men desto mer uppskattat när det blir av. Jag tror att man måste tycka att själva spelet (n) i sig är roligare än vad jag gör för att uppskatta det digitalt också. To each his own! ;) 31/05 Förstår din synvinkel, Varför folk tycker det är roligt är ju det faktum att det är digitalt så man slipper gå till en spelhörna och spela, det är billigare, tar mindre plats och så kan man spela när man vill. I vanlig ordning måste du dra ihop ett par... 31/05 Det roliga med kortspel, och brädspel, för min del är väl allt runtomkring; hänga med polare, nerda loss, sammanhanget. För man över det till en trist skärm med i bästa fall chatt/voice med vänner, vanligare med randoms så försvinner 90% av det roliga.... 31/05 Varför tycker du det är tråkigt? Jag kan hålla med om att det skulle vara roligare att spela med riktiga kort men då kan du inte spela online och det är i många fall mycket dyrare och tar plats. 31/05 Alltså, jag tycker att digitala kortspel är skittråkigt. Är det bara jag? 31/05 Jo precis. Kan tänka mig att det är lättare att göra ett kortspel och tjäna in en mängd pengar istället för ett moba. Även om spelet i längden dör tror jag ändå de skulle tjäna på det. 31/05 Påminner mig om när MOBA spel var riktigt populära och varenda spelutvecklare skapade en egen version. De flesta gick i graven. Samma sak kommer att hända här tror jag. Billigt att utveckla kortspel också. Blir inte förvånad om det blir som Caltress skr... 31/05 Jag har då inget emot det. Så länge de ändå lägger till sin egna twist och gör spelet unikt även om det ändå spelar rätt så likt andra kortspel så är det ju sak samma. 31/05 Hearthstone/Magic konceptet verkar gå åt samma håll som Monopol och Risk. Koncept som enkelt byter tema och blir omgjort till olika varianter för spel och TV-serier. Inb4 Starwarstone, Walking Deadstone, Super Mariostone, Legend of Zeldstone, Game of... 31/05
Skicka en rättelse