Det här med balans är alltid lite knivigt i onlinespel med tävlingsinriktade inslag. #Overwatch har funnits ute sedan slutet av maj och kommer inom en snar framtid att få sin första balanserande patch. Detta framgår i en matig intervju hos Eurogamer där game director Jeff Kaplan svarar på frågor om spelet.

Den första hjälten att smiskas med nerfhammaren är den skjutglade cowboyen McCree. I nuvarande utförande kan han blåsa bort varenda hjälte i spelet utan större problem, vilket inte riktigt är den design #Blizzard tänkt sig. McCree ska även fortsättningsvis vara en naturkraft med den fruktade kombinationen flashbang och fan the hammer – men bara mot ömtåliga motståndare och mellanviktshjältar. Tank-karaktärerna kommer inte gå att döda lika enkelt med manövern. Blizzard tänker lösa detta genom att helt sonika sänka skadan på fan the hammer-förmågan.

"What we're not crazy about, right now is the way in which McCree can absolutely shred tanks. We want to bring the fan the hammer damage down, so he's still killing the squishies and the medium strength heroes, but he's less effective against the tanks. If he times everything perfectly and gets every single shot off, he's got a shot against a tank, but it's not the instant 'I win' button that it is right now."

Näst på tur står hjälten D.Va som ska få någon form av balansering runt skada och överlevnad. Enligt Kaplan hamnar D.Va ofta i en situation där hon borde vara, men där hon ändå inte kan överleva då hennes mech är för klen. En annan aspekt är att hon måste vara väldigt nära sina motståndare för att göra respektabel skada. Exakt vilka förändringar som väntar får vi inte veta.

Vidare berättar Kaplan att det tävlingsinriktade spelläget (competitive play) fortfarande är planerat till slutet av månaden. De nivåer man kunde klättra runt bland i betan var challenger, advanced, expert, master och heroic. När man väl nått en av nivåerna kunde man inte förlora den ranken. En av förändringarna jämfört med betan är att i det nya systemet kan spelaren även tappa rank när han eller hon förlorar matcher.

Läs mer om allt det här i intervjun.

Den första whinar om att det finns för lite champs att spela, och den andra och du whinar om att de ändrar för mycket. Varför är någon förvånad över att ett företag vill generera pengar genom deras största tillgång? Det är klart dom gör uppdateringar... 13/06 Okej, då har Blizzard 's design filosofi med Overwatch inte gått i harmoni med vad utvecklarna gjort. Om du läser/ser utvecklardagböcker osv, vad Blizzard har tänkt med Overwatch finns inte låsta hjältar med överhuvudtaget, balansen har alltid varit att... 09/06 Ah, sorry, det visste jag inte, och missade dessutom när du förklarade första gången. Synd, för då är det ju som du säger att det inte spelar någon roll alls...pff! 09/06 Nä, eftersom du byter varje gång du dör så är de ju inte låsta. De är bara inte valfria. 09/06 Intressant. Fast låsta är dem ju. 09/06 Det är ju en självklar förutsättning för hela slumpmässigheten att man inte kan byta. Man får ju en ny varje gång man respawnar. Det är ju inte så att man väljer en och sedan är låst till den hela matchen. Det är alltså missvisande att påstå att regelve... 09/06 Randoms som är låsta ja. 09/06 Är det ju inte alls, det är random heroes. 09/06 Mötte 6 Torbjörn på en bana, och fick sådan smisk...sedan samma sak mot 6 st Soldier 76. Var helt stört 09/06 Nej och åter nej, det gör det inte jag hade inte haft något emot ifall alla hjältar kunde vara universala och fungera emot flesta hjältar nu är det faktist så vissa gubbar spelar sällan, och har man ej låst heropool då blir dessa aldrig spelade. så vill... 09/06
Skicka en rättelse