Wahammer syns överallt 2016. Det skulle inte förvåna någon om vi snart får se Warhammer-dejtingappar och Warhammer-charterresor utöver den myriad av spel från olika utvecklare. Det är en ny gryning för franschisen, både på fantasy-sidan och för det mer scifi-inspirerade 40K-universumet.

Och i ett utslag av vad som mest kan beskrivas som konstig tajming, släpper Relic mitt under brinnande E3 på embargo-bojan för Dawn of War III. Vi fick se spelet redan för tre veckor sedan, men nu är katten ur hatten på allvar.

Det gameplay vi fick se (hela eventet var hands-off) och de svar vi mottog under vår session (se allt i videon nedan) presenterades som en “first reveal”, vilket inte är helt sant. Det var visserligen första gången en stor mängd journalister fick se spelet i rörelse, men i stort sett samma information fanns online redan i början av maj, då en annan publikation (gammelmedia!) fått första dibs.

Baserna är tillbaka.

Dawn of War III är lika delar en ultramodert RTS som en relik. Traditionella värderingar blandas friskt med nya infallsvinklar. De mest slående är att man verkar ha sneglat på moba-spåret med fokus på elitenheter som ska lyfta de tre raserna, Space Marines, Eldar och Orks. I början på en omgång väljer du vilka tre elitenheter som ska ingå; under vårt besök fick vi återse den för Dawn of War-fans bekante Gabriel Angelos, ledaren för Blood Ravens.

Spelet innehåller så kallade line-enheter och elitenheter. De förra är ersättningsbar kanonmat som utgör bulken av dina trupper. Elitenheterna har speciella färdigheter och attacker (moba?) och kommer i form av hjältar som Angelos eller superenheter, som den enorma imperial knight, walkern som ni kan se i gameplay-videon nedan. Elitenheter levlar upp allt eftersom spelet framskrider.

Imperial knight är en riktigt fet superenhet.

Dawn III ser stundtals kaotiskt ut, men Relic påpekade gång på gång att deras stora fokus var tillgänglighet. I allt från hur olika attacker visualiseras (större är bättre) till coversystem har man siktat på den låga tröskelns taktik. Just cover-systemet var något av en besvikelse – istället för att använda terrängen till sin fördel som i den superba Company of Heroes-serien och för den delen även Dawn of War II, finns nu något som liknar generiska inhängnader där man helt enkelt placerar sina trupper. Där inne är de skyddade mot eldgivning, men sårbara för närstridsattacker.

Tillbaka efter att ha försvunnit ur den andra delen är bashanteringen. En sorts stapelvara i RTS kan man tycka, men alltså ingen självklarhet för Relic.

Videon nedan innehåller en rad gameplaysekvenser, tillsammans med min intervju med spelets game director, Philippe Boulle.

Dawn of War III släpps till PC under 2017.

Skicka en rättelse