Idag blev Xbox 360-spelet #Red Dead Redemption som utlovat spelbart på Xbox One via bakåtkompabilitet. Det rör sig alltså om exakt samma version som släpptes år 2010 – inte någon remaster med förbättringar. Dock så har bytet till kraftfullare hårdvara burit med sig vissa fördelar.

Bilduppdateringen ligger till exempel stadigt på 30 fps, istället för att emellanåt sjunka till 20 som det gjorde på Xbox 360. Screen tearing är också ett minne blott om du lirar på Xbone. Digital Foundry har gjort ett klipp med jämförelser och analys, spana in det nedanför!

Under 60? Vad är det? 10/07 Kanske har att göra med vad du valt för färgrymd, det finns såna inställningar att göra nämligen. 10/07 Var väl ingen större skillnad direkt. Tycker för övrigt att 360 versionen har klarare snyggare färger. Får se om jag skaffar det igen. 10/07 Ja, rätt troligt är det förklaringen till varför de valde VM-lösningen. Sedan är det väl mera en definitionsfråga som sagt om det kan kallas emulering eller portning. Beror på vad som stod i initala emulator-kravspecen. :) 09/07 Som fzusr ovan skrev, det beror på vad man menar med emulering. En emulator är ju inget annat än mjukvara som ska efterlikna annan hårdvara eller mjukvara. Om emulatorn och programkoden som ska köras i emulatorn är separerade eller i samma paket kvittar... 09/07 Beror väl på vad man menar med emulering. De flesta emulatorer emulerar inte originalhårdvaran med hundraprocentig exakthet och skillnader uppstår ofta. Bakåtkompatibiliteten med första Xboxens spel på 360 löstes inte på samma sätt som de nu gör för 360... 09/07 Hade det varit en emulering så hade det intte krävts att man "patchar" spelen. De gjorde samma sak med Xbox och de kan kalla det för emulering men emulering handlar om att vara så nära hårdvaran som det bara går. "Riktig* emulering kräver inte att man... 09/07 Tror Phil Spencer böjer lite på termerna, jag minns de uttalandena också. Det sista citatet är det jag främst syftar på. Det rör sig alltså inte om realtidsemulering, utan statisk binär översättning. Hittade denna artikeln idag: http://www.siliconexit.c... 09/07 Enligt Phil Spencer så handlar det om en ren emulering (källa (http://www.gamespot.com/articles/revealed-how-xbox-one-can-play-360-games-via-backw/1100-6428366/)): Spencer nämnde även att någon portning av 360-spelet görs aldrig utan det är originalkode... 09/07 Det är tyvärr ofta fallet, men det finns rätt många remasters på konsol som har högre framerate än originalet också. 09/07
Skicka en rättelse