Civilization-serien är tidsslukare. "En runda till" är en tankefälla som ofta slutar i att man flera timmar senare stupar över tangentbordet i ren utmattning. Riktigt så dramatiskt blev det inte när Alvar på Geeks Gaming tog sig an det svåra uppdraget att civilisera världen i den senaste inkarnationen av Sid Meiers omgångsbaserade strategiepos. Det blev "bara" cirka 13 timmar gameplay och han sammanfattar de viktigaste nyheterna med följande punkter:

[ul]
[li]Builders är begränsade till 3 byggnander i början (kan utökas senare)[/li]

[li]Kultur har fått ett träd med kort likt tech tree.[/li]

[li]Atombomber är kraftfullare än tidigare och måste inte flyttas till enheten för att kunna skickas iväg.[/li]

[li]Huvudbyggnader för olika segment (underhållning, industrier, forskning och så vidare) placeras på olika rutor, istället för att bara vara i staden som tidigare. Det är också på dessa rutor som uppgraderingar hamnar efteråt. Vid en forskningsstation kan man till exempel lägga till universitet, biblotek och skolor som ger mer forskningspoäng.[/li]

[li]Great people (tänk hjältar) måste aktiveras på dess tillhörande ruta. Exempelvis måste en great scientist aktiveras på en forskningsbyggnad och ger då en boost i några slumpvalda delar i tech-trädet.[/li]

[li]Man kan även boosta upp olika delar i tech-trädet genom att bygga vissa byggnader[/li]

[li]För att bygga på resurser i vatten måste man nu använda builders, detta gäller både olja och resurser som fisk och krabbor. De vanliga fiskebåtarna finns alltså inte längre. Även om möjligheten att utnyttja dessa resurser låses upp via tech-trädet som vanligt.

[/li]
[/ul]