#No Man's Sky lovade mycket, men infriade inte på långa vägar folks förväntningar på ett redigt välgjort rymdäventyr. Kanske kommer #Dual Universe lyckas bättre. Med lockorden "Civilization Building Sci-Fi MMORPG" drogs en Kickstarter-insamling igång, och man har nu nått målet på 500 000 dollar.

I Dual Universe delar samtliga spelare samma värld och man ska kunna röra sig fritt, utan laddtider i den. Spelarna bygger själva världens innehåll: rymdskepp, städer, rymdstationer och världen ska kunna ändras och redigeras utan större begränsningar. Eller med utvecklarens egna ord: "fully editable".

Man misslyckades med att nå sina stretchgoals, men den halva miljon dollar som skrapades ihop räcker för att bygga en mängd saker, exempelvis exploring, gruvdrift, crafting, aliens, handel, hemområden, karaktärsutveckling och sociala verktyg. Utvecklarna kommer fortsätta äska pengar i en ny insamlingsomgång via spelets hemsida, berättar man.

Det låter onekligen ambitiöst, och tankarna vandrar osökt till #Star Citizen och dess monumentala ambitioner.

Vad tror du om Dual Universes chanser att lyckas?

Folk antar väl att andra utvecklare har tagit/tar lärdom av Hello Games misstag och därmed inte kommer att återupprepa dem. Life goes on liksom :) 14/10 Haha, folk lär sig aldrig? Efter den första failen så kastar dom nu direkt pengar på nästa som lovar guld och gröna skogar? :) 14/10 Haha, folk lär sig aldrig? Efter den första failen så kastar dom nu direkt pengar på nästa som lovar guld och gröna skogar? :) 14/10 Varföt det? Är väll bara nyttigt att dra lärdom av andras misslyckanden, speciellt vad gäller prylar som detta. 14/10 Pass. Jag pallar tyvärr inte med sådan grafik. :P Då väntar jag hellre på Dual Universe. Och framförallt Star Citizen. 13/10 Måse jag tjata? Folk: det finns redan, spela StarMade. Åk as långt bort till en okänd planet, bygg en bas där. Bygga ett skepp på 20meter eller kanske 1mil? Ja varsågod. Bygga spacestations? Ja, kriga i mp? Ja. Göra typ allt som går? Ja. Å med detta spe... 13/10 Bra att du tog dig tid att svara så detaljer. Dock var det lite onödigt för min del iaf för jag har minsann "följt utveckling" jäkligt nära (så mycket man kan härifrån) i 4 år och tyvärr så tog det bara slut för mig vad gäller att tro att projektet komm... 13/10 Som vanligt kommer folk att förvänta sig alldeles för mycket och känna sig kränkta när det visar sig att de inte fick alla sina vildaste drömmar uppfyllda för några hundralappar. 13/10 Du gillar att upprepa detta på FZ. 2012 var planen för 3 miljoner dollar och ett spel med detaljrikedomen av elite dangerous, utan något av de multiplayer finesser vi ser nu, som tagit ett par år av regelrätt forskning att utveckla, utan multiplayer på... 13/10 Man måste våga leta efter en sweetspot av frihet och kontroll, det behövs fler spel med mer "emergent gameplay". Och jag tror den lutar mot mer frihet än kontroll, och att folk kommer över sin rädsla för "greifers". Ser ofta till EVE när det gäller dett... 13/10
Skicka en rättelse