Långsammare extraminne ska frigöra mer spelminne.

När Playstation 4 Pro släpps nästa månad blir det den första rejält prestandaförbättrade konsolen som når marknaden den här generationen, och den följs upp av #Microsofts Xbox Scorpio om ett år. Utöver uppgraderade komponenter har #Sony utrustat den nya maskinen med funktioner som ska låta utvecklarna välja mellan att få spelen att flyta bättre med förbättrad visuell kvalitet, men de kan också välja att ge spelen en 4K-liknande bildkvalitet även om spelen inte renderas i äkta 4K.

I en intervju med Digital Foundry har Playstation 4-fadern Mark Cerny delat med sig av ytterligare detaljer om Pro-konsolen, bland annat att den har utrustats med 1 GB extra primärminne. Detta extraminne är av typen DDR3, en långsammare minnestyp än det GDDR5-minne som utgör PS4:ans enhetliga grafik- och systemminne. Tanken med tillägget är att menyer och applikationer, såsom Netflix, ska kunna köras och sparas i detta minne och därmed inte stjäla minnesutrymme från spel.

I Playstation 4 har utvecklare sedan tidigare haft tillgång till cirka 5,5 GB av systemets snabba 8 GB GDDR5-minne, men då appar och systemmenyer också nyttjat detta har den egentliga tillgängliga minnesmängden varit 5 GB. Med PS4 Pro får utvecklare tillgång till hälften av det nytillkomna minnet, det vill säga 512 MB, vilket kan användas till exempelvis att ge spelen stöd för 4K-liknande upplösningar. Den andra halvan används av systemet för att låta huvudmenyn och de olika menyerna som finns däri renderas i äkta 4K-upplösning, vilket standard-PS4:an inte kan eftersom minnet som krävs behöver vara tillgängligt för spel.

Utöver detta lånar Pro-versionen in tekniker från kommande AMD-hårdvara, vilket bland annat gör att konsolen får förbättrad minnesbandbredd genom färgkomprimering. Det blir även möjligt för utvecklare att blanda flera upplösningar i en bild för förbättrad prestanda i PSVR-spel. En intressant detalj är att delar av grafikkretsen stängs ner och processorkärnorna klockas ner när vanliga Playstation 4-titlar spelas, detta för att upplevelsen ska vara identisk på båda konsolerna.

Playstation 4 Pro släpps den 10 november på svenska marknaden med en prislapp på cirka 4 500 kronor.

Gillar att vara en provokatör! Eller, trololol, som kidsen säger. :) 26/10 Hela konsolen känns rätt så onödig. Varför inte bara peta in 32gb ram för appar och 32gb för spel och låta utvecklarna använda 64gb hur dom vill? Kan ju inte vara någon nyhet att alla vill ha mer minne. Tycker de borde tänkt på det när de designa moderk... 26/10 Öh, okej. 25/10 Man får inget extra om man spelar spel som inte anpassats för PS4 Pro, men för nya spel (och de titlar som patchas för PS4 Pro) så kan det bli stor skillnad. Kika t.ex. på Paragon trailern nedan som visar skillnaderna mellan att köra med PS4 Pro och van... 25/10 Det är slang för "suttit". Alltså att han hade suttit och använt en dator med 1GB RAM. 25/10 Precis behövs inte mer än 30 för optimala filmupplevelsen eftersom vi inte ser mer än 24fps ;) 25/10 Setat? Vad menar du? 24/10 Från första början så har de ju sagt att det inte kommer bli någon skillnad i spel. Du får ingenting extra av att köpa PS4 pro annat än att spelen skalas upp till 4K. Det är en helt onödig konsol för alla utom de som absolut vill köra uppskalad 4K på... 24/10 Vad jag förstått finns det två lägen? Ett med lite bättre grafik och 30fps (upp till 4k upplösning för den som har en sådan tv.) samma grafik som "vanliga" ps4 men 60fps och "bara" 1080p upplösning som max. Vet dock inte om det stämmer alls. 24/10 Jag tycker knappt det behövs, Uncharted är så jävla snyggt, när jag spelade igenom det stannade jag och tog screenshots typ en gång i kvarten, det är bannemig fotorealistiska miljöer bitvis. Och animationerna! Oj oj oj. Skulle väl vara 60 fps som lockar... 24/10
Skicka en rättelse