En av årets märkligaste nyheter är den att Steam- och Windows Store-versionerna av #Call of Duty: Infinite Warfare inte är onlinekompatibla. Med andra ord: om du köper spelet på Steam och din kompis i Windows Store så kan ni inte spela multiplayer ihop, varken i Infinite Warfare eller #Modern Warfrare Remastered (som medföljer vissa dyrare versioner av CoD: IW).

Det här beskedet ser inte ut att ha gynnat #Microsofts redan rätt impopulära spelbutik. En tråd på Reddit menar att en användare som kollade multiplayerlobbyn fann två (2) spelare online samtidigt.

Sant eller ej låter vi vara osagt, men något säger det förmodligen om läget för spelet i Windows-butiken: Microsoft har nämligen köpt tillbaka spelet från folk som klagat, skriver Motherboard och andra.

Nu har Microsoft släppt information som tydligt pekar ut #Activision som ansvariga för serverinkompabiliteten. En källa säger till siten Windows Central (ej Microsoft-relaterad) att beslutet om separata servrar fattades av Activision, och att det inte finns något i Microsofts programkod som förhindrar multiplattformsspelande. Koden, som kallas Universal Windows Platform, driver flerplattformsspelande mellan Windows 10 och Xbox One. Microsofts bekräftar det anonyma uttalandet med följande kommentar:

We support cross-play between devices and platforms for partners who want to enable it.

Underförstått: det är Activisions fel.

CoD: Infinite Warfare lanserades i fredags och har fått skapliga betyg.

CD Project kommer ha Gwent cross-play mellan Xbox Live (PC/konsol) och Steam, så detta är helt och hållet Activision. 11/11 Har spelat COD:IW (sedan i fredags), både singel och multiplayer, men jag tycker att det känns lite trött, men skitsnyggt! I kampanjen så har jag efter tre timmar kommit fram där man är i staden och alla skjuter på vårat team, efter att jag nyss träffat... 10/11 Jag har spelat TF2-kampanjen i tre timmar, men jag är tydligen fortfarande bara i början. :O Har just börjat leta efter min mechrobot efter att vi skiljts åt (i den tredje delen). 10/11 Var absolut inget rubberbanding hos mig under varken bf3/bf4 betan/release. Dock inget fan av BF serien längre. 10/11 Hellre en kort och bra kampanj än en lång och dålig kampanj säger jag. :) Finns massvis med spel som har över 10 timmar på kampanjen, men fy vad tråkiga de brukar vara. Dock så tyckte jag att kampanjen i Titanfall 2 gick liite snabbt (annars jättebra),... 10/11 Kan vara ett tekniskt problem men jag ser inte riktigt anledningen, om det skulle vara pga olika autentiseringsmetoder så borde det väl gå att få spelservern att acceptera både WInStore och Steam "anslutningar". 10/11 Nja. Det uttalandet är väldigt neutralt och jag har svårt att tro att inte MS gav dem ett plus i kanten (kortsynt nog). Varför skulle Activision ensamma vilja dela på spelbefolkningen till spelet? Visst tar de dumma beslut men det måste ju isf vara det... 10/11 För min del va kampanjen perfekt längd. Va längesen jag haft så roligt i ett fps. 10/11 Kampanjen är ganska kort, kanske 5-6h om man letar alla dolda saker. Men upplevs kort också pga tempot i spelet är så högt. 10/11 Tycker steam versionen har är rätt tom i mp den med 10/11
Skicka en rättelse