Och han var inte ensam om det.

Team ICO började utvecklingen av uppföljaren till #Shadow of the Colossus redan 2007 och är först nu klart att släppas till Playstation 4 nästa månad. Något vi var rädda att vi aldrig skulle få se. Och tydligen var det en känsla som delades även av regissör Fumito Ueda.

I en intervju med Gamespot antyder Ueda att spelet kommer att leverera teamets urspungliga vision med spelet, trots åren som gått. Ett av de största stegen som påverkade utvecklingen av spelet var flytten från Playstation 3 till Playstation 4. Nu är det ett av spelen som dessutom kommer få PS4 Pro-stöd.

We carried out what we set out to do, and it’s the original vision that we now see in this completed game. Sure, over the course of years, a lot of things have changed. But we knew from the very beginning that we wanted to create something that was timeless, something that was going to last a very long time–that was going to hold up for “X” amount of years.

#The Last Guardian släpps den 7 december. Passa på att läsa vad vi tyckte efter vår tid med spelet.

Det är skillnad på att vara en av de mest kända och en av de största. Varken Ico eller Shadow of the Colossus sålde särskilt bra, oavsett om de var jättebra spel. Att ha gjort ett par bra spel räcker inte på långa vägar till att göra en till en av de... 16/11 Antal spel har inget med det att göra. "In 2008, IGN, included Ueda in Top 100 Game Creators of All Time, saying "Ueda's knack for creating atmospheric puzzle playgrounds with mute or near-mute characters instills a sense of isolation, yet provides an... 16/11 Sid Meier kan jag eventuellt köpa, och detta enbart eftersom man petat in hans namn i alla titlar. Då blir det svårt att undgå det. Resten? Nä. Jag tror inte för fem öre att deras namn är tillnärmelsevis lika etablerade bland konsumenterna inom spelvärl... 14/11 Jag tycker Ueda definitivt är en av dom större namnen p.g.a. dom 2 senaste spelen han har skapat är otroligt bra och det ena av dom(Shadow of The Colossus) är fruktansvärt bra. Även om han har få spel i bagaget så är han nog en av dom större, tycker jag... 14/11 Jajo, förvisso marknadsförs spel och film olika men jag skulle nog vilja påstå att namn som dessa: Hironobu Sakaguchi Hideo Kojima Sid Meier Shigeru Miyamoto Hidetaka Miyazaki Shinji Mikami Tim Schafer skyltar man ganska stolt med när det kommer till... 14/11 Han holländaren. Och jag gillar film :( men ja det är en bra jämförelse :) 14/11 Du har rätt, men Ueda är inte ett av de större namnen, med tanke på hans fattiga spelhistoria. 14/11 Nja, vet inte om den jämförelsen funkar riktigt. Regissörer är namn man ofta skyltar med i marknadsföring och som nämns i media på ett annat sätt än utvecklare. Jämför hellre med exempelvis manusförfattare eller filmfotograf. Hur många Svenssons kan näm... 14/11 Ja du har rätt. Man kan fortfarande ha spel som sin främsta hobby, helt klart! Kanske formulera mig knasigt. Att vara mer intresserad av tv-spelshistoria,kultur och utveckling borde jag kanske skrivit. Och jag menar inte att man ska kunna varje utveckla... 14/11 Att vara intresserad av spel och att intressera sig för utvecklare är två ofta sammanhängande saker, men definitivt inte per automatik. Det är fullt möjligt att ha spel som främsta hobby och ändå inte ha en jävla aning om vilka individer som står bakom... 14/11
Skicka en rättelse