#Battlefield 1 är ett av spelen som drar nytta av den extra kraften i Playstation 4 Pro, #Sonys nyligen släppta, prestandatrimmade version av PS4-konsolen. Digital Foundry har jämfört hur Battlefield 1 presterar i multiplayer på de båda konsolerna, och resultatet är både självklart och överraskande.

Man har testat spelet på en server med 64 spelare, dit man anslöt från två olika konton med båda konsolerna samtidigt. Därpå rörde de båda spelarna sig tätt intill varandra, för att hålla förutsättningarna så lika som möjligt. Ingen av konsolerna mäktar med 60 bilder/sekund konstant, men PS4 Pro ligger för det mesta 10-15 fps högre. Gammel-PS4:ans siffror hoppar avsevärt mer upp och ner, och kliver ibland ner mot 30-strecket.

Inget överraskande i sig sett till vilken hårdvara som sitter i maskinerna. Däremot går det här emot Sonys policy att PS4 Pro-spelare inte ska ges någon fördel i multiplayer-spel av konsolens extra kraft. Och om man betraktar högre fps som en fördel, vilket många gör, så struntar Battlefield 1 uppenbarligen i den policyn.

FZ har kontaktat represenanter för Playstation i Sverige för att höra hur de ställer sig till prestandasiffrorna med PS4 och PS4 Pro i Battlefield 1, vi återkommer när vi fått svar från dem. Tills dess: se testet.

*Uppdatering: Sonys säger genom sin svenska PR-byrå till FZ att man är medvetna om problemet och jobbar på att lösa det. Man lovar att återkomma så snart man har en uppdatering.

Glorifieringen av Playstation fortsätter, lustigt att ni inte nämner hur dåligt flera spel flyter på ps4 pro,jämnfört med ps4, andra sidor nämner det, men ni råkar glömma att nämna det ? 17/11 Förstår inte hur Sony kan se detta FPS ökande som en " fördel för andra spelare " Ja, no shit. Så har det varit på PC sidan hela tiden, där klagar väl inte folk på när man dödas av en spelare som har 120fps kontra den andras kanske 50? Då får man helt... 17/11 Hoppas verkligen inte dom löser "problemet" genom att sänka prestandan på ps4-pro.. Räcker med att dom gör det för äldre titlar utan ps4-pro stöd. 17/11 "Jobbar på att lösa problemet"? Ska de lägga in artificiella prestandadrop i PS4 Pro? 17/11 Sonys policy säger att båda versionerna inte får skilja sig när det gäller multiplayer. Så om t.ex vanilla PS4 går i 30fps och PS4 Pro går i 60fps bryter det mot reglerna, men eftersom båda versionerna eftersträvar 60fps är allt i sin ordning. 17/11 Jaha, och när blev detta ett problem? 17/11 Ser inga problem med det, alla på PC kör knappast med samma FPS heller. 16/11 The last of us kördes i 1800p upplösning på PRO när dom jämförde. 16/11 Eller en billig skitdator... https://www.youtube.com/embed/t_Z2iR6TW-o (pratar om multiplayer prestanda runt 6:40) ...som dessutom fortfarande verkar prestera ungefär lika bra vad PS4 Pro klarar av. Kommer nog vara vanligt på de flesta CPU krävande spel... 16/11 Min tre år gamla PC håller 120+ FPS på ultra. 16/11
Skicka en rättelse