Alltför många pc-spelare vet att världen är full av kassa konsolportar, spel som utvecklats för klenare plattformar och sen halvhjärtat slafsats ihop för att funka hjälpligt på kraftfulla datorer. Men de senaste #EA-släppen har inte drabbats av den här slappheten. Spel som #Battlefield 1 och #Star Wars: Battlefront både ser fantastiska ut och fungerar bra, både på pc och konsol.

Det här beror på att EA i första hand utvecklar spelen med pc i åtanke, och sedan skalar ner dem till de hårdvarumässsigt klenare konsolerna. Det sa företagets ekonomichef Blake Jorgensen på UBS Global Technology Conference häromdagen, skriver PC Gamer.

Vi bygger alla våra spel för de högsta möjliga specifikationerna, vilket ofta är en högpresterande pc. Och när konsolerna kommer in i bilden, som kanske inte har de högsta specifikationerna, får vi faktiskt skala ner konsolversionen för att möta konsolens specifikationer. I en värld där konsolerna allt mer liknar en pc är det bra för oss.

En orsak är spelmotorn Frostbite, som numera körs i alla EA-spel. Motorn byggdes ursprungligen för #Battlefield: Bad Company men version 3 återfinns i allt från #Battlefield 1 till #Fifa 17 och #Mass Effect: Andromeda. Genom att köra en spelmotor för alla spel räcker det att göra en stor uppgradering istället för 25, säger Jorgensen.

Att konsolerna uppgraderas mitt i generationen (PS4 Pro nu, Xbox One Scorpio om ett år) och att de är kompatibla med ursprungsversionerna gör det mindre ekonomiskt riskabelt att satsa på spel, säger Jorgensen. Teknologin finns redan, så att utveckla till kraftigare konsoler behöver inte bli så dyrt.

Vad menar du nu? BF1 är ju väl optimerad med riktigt snygg grafik^^ 17/11 Skiter i vilken platform de utvecklar till först, de utvecklar ju bara spel för små tonåringar. Finns nästan aldrig något djup i spel från EA för att de måste tilltala allt och alla. 17/11 HAHAHA, Nej det gör de inte, kolla bara på BF1....det lider av svår konsolitis. BF1 blir det sista BF för mig tyvärr, har spelat 1000+ timmar på varje. http://www.urbandictionary.com/define.php?term=Consolitis 17/11 Ska bli intressant med The sims 5 ;) 17/11 Beror ju på, mobilspelen utvecklas nog inte med Frostbite. Dock alla AAA-titlar utvecklas troligtvis mer eller mindre uteslutande med Frostbite idag. 17/11 För en gångs skull är jag beredd att tro på ett sånt uttalande. Att de valt att använda Frostbite i många spel och hur bra deras titlar generellt funkar och ser ut på PC ger stöd åt hans uttalande. Lite smolk i bägaren för PC-kontrollerna i Dragon Age... 17/11 Det var ju inte riktigt det artikeln handlade om, men visst, det är väldigt anti-konsument om man tänk på dessa sakerna, det håller nog alla med om. Men nu handlade det om hur man utvecklar spel, inte att de har en dåligt affärspolitik, för konsumenten. 17/11 Bra EA, ge oss då nhl till nästa säsong på pc också så man får uppleva det snyggt och med flyt. Inte som katastrofversionerna på xb1 17/11 Frostbite körs väl ändå inte på alla deras spel numera? 17/11 Jo kom på det efter jag hade skrivit de ^^ Men ville skriva de ändå. Om man ser till Frostbite så är det den mest optimerade motorn på marknaden de måste jag säga. Gillar bara inte AAA tillverkare som utvecklar spel som bara håller tills deras nästa spe... 17/11
Skicka en rättelse