Nyligen utsågs VR-headsetet till årets julklapp. Det understryker hur omtalade Vive, Rift, Playstation VR och de många mobilbaserade VR-lösningar som sett dagens ljus i år varit. Men – kanske blir "Årets julklapp 2016"-utmärkelsen samma fiasko som mössan och spikmattan.

VR är nämligen årets största förlorare, åtminstone enligt analysfirman Superdata. Den måttligt önskvärda utmärkelsen delas ut efter att firman kikat på siffror efter Black Friday- och Thanksgiving-försäljningen, där VR-lösningarna inte alls nått upp till förväntningarna, skriver Gamesindustry.biz.

Playstation VR är den stora förloraren. Superdata räknar nu med att den säljs i 750 000 exemplar i år, vilket är mindre än en tredjedel av den tidigare prognosen som trodde på 2,6 miljoner sålda ex. Googles Daydream skrivs ner från 450 000 till 261 000 sålda exemplar, medan Vive, Rift och Gear VR ligger kvar på tidigare prognoser på 450 000, 355 000 och 2,3 miljoner sålda ex.

PSVR är den stora förloraren, enligt analytikerna.

De gravt nedskruvade förväntningarna på PSVR beror enligt Stephanie Llamas, director of research and insigths hos Superdata, på ojämn tillgång på produkten och dålig marknadsföring. #Sony har istället marknadsfört PS4 Pro, och därför kommer PSVR inte spränga miljonvallen förrän nästa år, tror hon.

PSVR had the best opportunity to benefit from the holidays but their supply inconsistencies and lack of marketing have put them behind their potential. They did not offer any first-party deals this weekend, restock bundles or market the device, pushing instead for the PS 4 Pro. They have also pointed out that VR looks even better on a Pro than a standard or slim PS 4, so the message to most gamers is: Get the Pro now, then the PSVR later. As a result, we won't see them break 1M shipments until well into the new year.

Den bantade försäljningsprognosen beror inte nödvändigtvis bara på bristande köplust, menar Llamas. Hon menar att Sony medvetet kan ha låtit bli att skruva upp PSVR-kranen, men att man med lätthet hade kunnat sälja 2 miljoner exemplar i år om man hade velat. Men eftersom PSVR inte har någon konkurrens i sin prisklass behöver man inte jäkta, och man väljer då att ta det lugnt i skenet av att det ännu saknas en killer app till maskinen.

Had Sony pushed the PSVR the way they've been pushing their other new hardware, the demand would have certainly fulfilled a supply of over 2 million. However, given its quiet release it's clear they're being cautious before fully investing in the tech. Without the 'killer app' and the slow, steady release of AAA content, they will release less than 1 million devices until they have content they feel confident will bring in the praise they want. They can afford to take it slow since they have no competition for now, so their supply and sales will rise steadily into 2017 as opposed to riding the seasonal wave.

För Oculus Rifts del menar Llamas att man riskerar att splittra sin egen användarbas genom att släppa Touch-kontrollen separat (släpps i början av december). Det tvingar spelutvecklarna att anpassa sina produkter till två läger: om man spelar Rift med eller utan Touch.

Hur Superdatas prognos förhåller sig till Sonys och Rifts egna förväntningar är okänt. Se därför uttalandet om att VR är årets förlorare som deras åsikt, ingen faktabaserad sanning.

Jag väntar på de första spelen. Eller nåja, det finns ett fåtal, men de är så begränsade, speciellt när det gäller rörelse vilket är det jag mest vill ha. Det finns massvis med teknikdemos och dyl som är helt ointressant. Så för mig, inte än iaf. 01/12 Tycker inte om VR -den kostar mycket -det känns inte som att VR är "där jag vill ha den än" -få eller dåliga spel stöds Vetefan hur de tänkte med att det skulla vara årets julklapp, eller brukar alla få julklappar för drygt 6 - 10k? Jävla dyrt om man... 01/12 Ja precis. Alla dom punkterna kan man få in i ett headset för en hundralapp. 01/12 Kriterierna för att bli årets juklapp handlar inte enbart om hur bra prylen säljer. Så här ser HUI:s kriterier (http://www.hui.se/nyheter/arets-julklapp-2016) ut: - Produkten ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse för året - Produkten ska... 01/12 Men tror ni på allvar att det är dom dyra enheterna som kommer bli årets julklapp? Det finns VR idag för nån hundralapp och uppåt. 01/12 Nintendo Classic Mini säljer nog snarare slut snabbt för att det har producerats så få enheter. Finns ett intressant youtube-klipp om just detta: https://www.youtube.com/watch?v=cRicuKHmjZA 01/12 Jag var ju en av alla dom som försökte få en uppfattning om vad VR var genom att kolla på youtube. Nu när man testat så kan man konstatera att VR är i särklass det häftigaste digitala upplevelse jag testat i hela mitt liv, och då har man ändå spelat akt... 01/12 Konstigt att daydream inte säljer? Funkar bara med Pixel och Pixel XL och säljs typ i 4 länder... Hade dom släppt utbrett stöd för Daydream i alla lurar med Android 7.0/7.1 och sålt den i lite fler länder så hade det nog varit andra bullar. Jag la 10k... 01/12 Ge oss bra spel så löser det sig nog. Som gimmick betraktat är det bara slöseri med pengar. 01/12 Är helt klart priserna som sätter käppar i hjulen för VR. Hade de legat på halva priset mot idag så hade jag övervägt att köpa, men 7-10 papp är ju löjligt. 01/12
Skicka en rättelse