Nuförtiden får fler och fler enspelar-upplevelser någon form av multiplayer. Biowares #Dragon Age: Inquisition markerade seriens första co-op-äventyr, och #Mass Effect 3 debuterade med ett omtalat flerspelarläge som sträckte sig över huvudkampanjen. Näst i ledet är #Mass Effect: Andromeda, och ju närmare vi kommer den efterlängtade releasen, desto fler detaljer får vi reda på.

Gameinformer var nyligen och testade spelet, och de har märkt av en hel del förändringar. Det nya flerspelarläget kommer bland annat att erbjuda ökad rörlighet och mer frihet i kartorna. Istället för att behöva spendera matcherna bakom skydd så ska spelarna uppmuntras att bli mer mobila och utnyttja omgivningen. Till exempel kommer det finnas specifika fiender som lockar fram offensiva sidor, vertikalitet i kartorna som uppmuntrar användandet av jetpacks, och snällare cooldowns för krafter.

Enligt spelets producent, Fabrice Condominas, handlar förändringarna främst om dynamik och smidiga strider.

We really wanted to increase the dynamism and how accessible it is while retaining the depth and going more into layers.

Vad gäller det ekonomiska systemet kommer vi att få se kortpaket fyllda av nya vapen och diverse föremål. De kan antingen köpas för spelpengar eller för riktig valuta. I klassisk MOBA-anda är paketen random, vilket betyder att man aldrig kan vara säker på vad man får. För att hålla kvar spelarna i online-universumet kommer också ett nytt tvådelat XP-system att introduceras.

När Mass Effect 3 släpptes var dess multiplayerdel som sagt starkt kopplad till singeplayer-kampanjen, och många reagerade negativt då det på ett sätt tvingade rollspelaren att koppla upp sig online för att kunna få ett “bättre” slut i storyn. I Andromeda verkar det nu som att multiplayer återigen kommer vara sammanlänkat med huvudkampanjen, men denna gång på ett subtilare vis. Ian Frazier, lead designer på Bioware, menar på att det inte kommer att bli som förra gången. Om spelarna känner sig lurade har vi gjort något fel, förklarar han.

Mass Effect: Andromeda är tänkt att släppas mars 2017. Det blir onekligen spännande att se hur allting kommer att hänga ihop.

hade inget imot det multiplayer som fanns, dock mer focus på singleplayer delen för min del hade varit mer i min smak. 01/12 Att spelare tvingades in i multiplayern är en lögn. Man kunde antingen göra en jädra massa sidogrejer, köra igenom infiltrator (tror jag det hette) på mobilen eller köra ops på en websida. 01/12 Huga, ju mer de berättar desto sämre låter det. Bioware är inte vad de varit. Nåja, man behöver ju inte köpa det. 30/11 Nja, asså missförstå mig rätt. Singelplayer spel kan vara himla bra men multiplayer ger spel mer underhållning imo. Asså det har ett helt annat värde per krona när man inte lägger spelet på hyllan efter man spelat igenom det. 30/11 Geekade ME3 MP nästan för mycket. Human Adept to OP. Är glad att dem lägger till en MP del i spelet och frågan är, är det ens samma team som bygger MPn som det är SPn? Har för mig att treans MP gjordes av ett eget team. Aja w/e jag är iallafall glad öve... 30/11 att köpa prylar & vapen för riktiga pengar nu känner man att det är ett riktigt EA spel.! Bioware vart tog ni vägen det bidde inte så bra direkt efter uppköp. Det finns väl inte så många kvar i av dom ursprungliga från bioware studion längre, så är väl... 30/11 Finns väl inget som säger att de skiter i SP och nu satsar stenhårt på MP? Att lägga till 20-30h om det inte är extremt simpla fetch quests är nästan som att göra två spel. Folk som aldrig spelat ME och generellt enbart spelar spel i MP med kompisar kan... 30/11 EA är både utvecklare och utgivare, Bioware är bara ett av deras varumärken numera. 30/11 Mass Effect 3 hade riktigt bra multiplayer i mitt tycke. Spenderade många timmar där med kompisar och tack vare alla klasserna man kunde vara, samt de massivt antal upplåsningar som fanns, så blev det aldrig riktigt tråkigt. Co-op multiplayer när den... 30/11 Håller också med övriga här. ME har alltid handlat om sjysst story/singleplayer campagin. Inte något halvdant MP crap. 30/11
Skicka en rättelse