Det var många som blev överraskade av faktumet att Nintendo skulle börja samarbeta med Apple och släppa ett av deras starkaste varumärken på iOS-enheter (och senare till Android). Nintendo har ju alltid varit väldigt försiktiga med sina kultspel, men troligtvis blev de ganska nyfikna på ett samarbete efter att #Pokémon GO förtrollat i princip hela världen.

#Super Mario Run - ett rätt så simpelt spel där Mario automatiskt springer framåt och spelaren trycker på skärmen för att hoppa - blev utannonserat för några månader sen. Vissa utvalda delar av spelet blir gratis, men fullversionen kommer att kosta 109kr.

Shigeru Miyamoto pratade nyligen med sajten Glixel, och i intervjun nämner han bland annat varifrån de fick idén om Super Mario Run, och hur de tänkte kring det ekonomiska.

Because Nintendo is always trying to do something unique we also wanted to try and do something different on the business side too. We really didn't want to do something in the free to play space, but in order to make sure we had the opportunity to do what we wanted [offer a taste of the game for free, and charge $9.99 to unlock the whole thing], we had to talk to the people who are actually running the shop. Naturally the people on the App Store initially told us that the free-to-play approach is a good one, but I've always had this image that Apple and Nintendo have very similar philosophies. As we started working together, I found that to be true and they became very welcoming of trying something new.

Han nämner också faktumet att många unga kommer att spela spelet, och att det därför kan bli problematiskt med mikrotransaktioner.

For Nintendo, we have a lot of kids that play our products. It was important for us to be able to offer Super Mario Run in a way that parents would feel assured that they could buy the game and give it to their kids without having to worry about future transactions.

Super Mario Run släpps den 15 december, alltså om bara några få dagar. Vad tycker du om spelets prislapp?

Skicka en rättelse