En halvtimmeslång dokumentär tar oss med på ett unikt besök hos Texas-studion.

#Doom är garanterat en kandidat till vår Årets Spel-lista, ett spel som överraskade många med sitt lika klassiska som köttiga röj. Men vägen dit var verkligen inte spikrak och som vi rapporterat om tidigare hade spelet under flera år en helt annan inriktning. Demonerna hade invaderat jorden och striderna hade en mer modern karaktär varför många skämtsamt kallade den läckta trailern för Call of Doom.

Den versionen las dock ner och enligt den kreativa drivkraften, Id Software-veteranen Kevin Cloud, var det ett tungt beslut. Detta skedde också under en ganska så omtumlande tid för företaget. Efter #Doom 3 ökade företaget från ett tjugotal anställda till tre kompletta utvecklingsteam och växtvärken var påtaglig. Flera tongivande personer, däribland John Carmack, valde att lämna studion som några år innan gått från oberoende till ägda av Zenimax.

I den välgjorda dokumentären får vi en unik möjlighet att höra deras tankar kring dessa smått kaotiska år och den rekommenderas till alla med någon form av relation till Id Software.

Skicka en rättelse