2014 köpte #Microsoft rättigheterna till #Gears of War från skaparna. I en lång intervju med Tim Sweeney från #Epic Games berättar han varför.
The first Gears of War cost $12 million for us to make. And it made us $100 million in profit. So that was awesome. But by Gears of War: Judgment, the game cost about $60 million to build, and made about $100 million still.
Det är i en intervju med nätpublikationen glixer Sweeney avslöjar orsaken till att storsöljaren #Gears of War bytte ägare. Det var de skenande produktionskostnaderna, som helt enkelt gjorde att de valde att sälja till #Microsoft. De ville inte börja om från ruta ett, utan istället göra annat. Vilket de också gör med en reboot av #Unreal Tournament och #Fortnite.
We saw as you moved to this new console generation, the Xbox One and PlayStation 4, we could expect our costs to double again. And the user base wasn't going to double. It was going to go back to zero and then have to rebuild. We felt we would be of questionable viability as a standalone developer in Triple A.
För dig som är intresserad av spelutveckling och Virtual Reality är intervjun med Sweeney ett måste. Som PC-gamer kommer du gråta glädjetårar över de fina ord som sägs om plattformen.