2014 köpte #Microsoft rättigheterna till #Gears of War från skaparna. I en lång intervju med Tim Sweeney från #Epic Games berättar han varför.

The first Gears of War cost $12 million for us to make. And it made us $100 million in profit. So that was awesome. But by Gears of War: Judgment, the game cost about $60 million to build, and made about $100 million still.

Det är i en intervju med nätpublikationen glixer Sweeney avslöjar orsaken till att storsöljaren #Gears of War bytte ägare. Det var de skenande produktionskostnaderna, som helt enkelt gjorde att de valde att sälja till #Microsoft. De ville inte börja om från ruta ett, utan istället göra annat. Vilket de också gör med en reboot av #Unreal Tournament och #Fortnite.

We saw as you moved to this new console generation, the Xbox One and PlayStation 4, we could expect our costs to double again. And the user base wasn't going to double. It was going to go back to zero and then have to rebuild. We felt we would be of questionable viability as a standalone developer in Triple A.

För dig som är intresserad av spelutveckling och Virtual Reality är intervjun med Sweeney ett måste. Som PC-gamer kommer du gråta glädjetårar över de fina ord som sägs om plattformen.

Man behöver inte hålla med om vad som står skrivet, men att bara sitta och förlöjliga motparten istället för att bemöta inlägget (eller vara tyst) är argumentationsfel så det sjunger om det. Din oförmåga att förstå vad Mortaigne skriver är inte heller... 10/01 Absolut att vi läsare ska framföra våra synpunkter och med det kunna bidra till eventuella förbättringar. Nyheterna är ju trots allt för FZ:s publik. Just de här var väl inte så jättefarligt. Däremot berodde mitt lilla förmiddagsutbrott snarare på att... 10/01 Tack för seriöst svar, började undra lite igår... Det är ju trist att ni ska behöva ta till sådana metoder för att få klick, är mest häpen över att det fungerar. Egentligen borde man väl inte vara förvånad, FZ är väl inte förskonade från dagens får prec... 10/01 De fattade helt klart rätt beslut. Logiskt. 10/01 Alltså, man får klaga och det är helt okej. Dessutom har kritiken varit på en rimlig nivå. Nej, jag förstår verkligen inte hur folk har orken att klaga på den här rubriken. Jag tar dock det framför en likgiltig publik varje dag. 10/01 Jag håller med till 100 procent - nuvarande system har många tekniska brister. Kan glädja dig med att vi byter system inom någon månad. 10/01 Vilket jävla gråt. Snälla nån, ta och sponsra dom med lite pengar om det inte passar. De flesta medier har antingen dylika metoder och/eller premiumavgifter. Viktigaste är väl att de är helt gratis att ta del av FZ:s information. Är jag den enda det int... 10/01 Ett annat sätt att få fler att läsa är att ändra hur ni lägger upp nyheter/artiklar/rec för när man scrolalt nederst till sidan och trycker på fler nyheter så får man INTE fram fler äldra inlägg utan helt plötsligt delas det upp i två kategorier (eller... 10/01 Tycker det är talande att det diskuteras mer om hur artikeln är skriven än innehållet. Torde betyda att intresset för Gears of War är ganska svalt. Nog fattade Epic rätt beslut ändå. 10/01 Du definierade precis vad clickbait är, att skapa en spännande/lockande titel för att locka till fler clicks. Sen om innehållet är upp till förväntningarna av den som läser eller inte är lite irrelevant, man har redan uppnått syftet med titeln; att få... 10/01
Skicka en rättelse