Det började med ID Softwares Quake, första spelet där det gick att både spela in och visa demos. Vissa förfinade detta till den grad där resultatet blev regelrätta filmer - en senkommen avläggare är t ex Escape from The Bastille (RtCW).

Nu har fenomenet att använda spelmotorer vuxit sig så stort att det fått ett eget namn, "Machinima", och i höst hålls den första filmfestivalen med filmer som gjorts på detta sätt. En av de första, och mest ambitiösa, exemplen på Machinima-film är avsomnade Ion Storms rymddeckare Anachronox. Ett mycket underskattat spel med en fantastisk story, som nu kanske får en ny chans. Anachronox-filmen är dryga 90 minuter lång och består dels av de "cut-scener" som fanns i spelet, dels av actionsekvenser som spelats in i efterhand. Det är ett litet arbete i sig att få hem alla 13 delarna av filmen, men den är verkligen att rekommendera.

Anachronox - The Movie >>
Wired om Machinima >>

Skicka en rättelse