Vi är nog många vars barndom kantats av Mario spel. I både 2D och 3D har den lilla rörmokaren tjoat sig direkt in i våra hjärtan och tagit plattformspelandet till en helt ny nivå.

Marios fader Shigeru Miyamoto var nyligen med i Nintendos Treehouse-sändning och pratade specifikt om hur #Super Mario Odyssey, det senaste spelet med varumärket, kommer gå tillbaka till en stor öppen värld och bli ett ambitiöst och djupt Mario-spel som tar tillvara på allt som gjorde #Super Mario 64 och #Super Mario Sunshine så pass bra. Via sin tolk försäkrade han att de den här gången har riktat sig till "core gamers", och inte bara den breda massan.

"When we thought about making a Mario for Switch, we wanted to make it - something a little bit more on the core side. Something that people who like action games can really get into."

Nintendo är idag kända för att göra många barnvänliga och lättsamma spel som riktar sig till en stor publik, och enligt Miyamoto själv har #Super Mario Galaxy, #Super Mario Maker, och #Super Mario Run alla varit satsningar med "casual"-spelare i fokus - ett mönster som #Super Mario Odyssey nu ska bryta.

Se hela intervjun nedan:

Med härlig utmaning så syftar jag på att man äntligen dör i ett spel, och allra roligast blev det när man låste upp Hard Mode och Time Attack :) Idag så tycker jag att man kan klara ut allt för många spel utan att dö en enda gång. 22/01 Folk säger det var en härlig utmaning... Men jag tyckte inte spelet var svårt! Helt standard om du frågar mig. 22/01 Synd bara inte maskinen känns så mycket "core" bara 22/01 Core? Nintendo nischar sig mot 30-plussare som hade en NES/SNES och har nostalgiska minnen av en tid då Nintendo var relevant. Den målgruppen kommer bara att krympa. De kan inte konkurrera med hårdvara och de har mjölkat Mario och Zelda till döds. Det... 22/01 Skulle man ha alla stjärnor i Galaxy spelen fick man allt kämpa dock vill jag lova. Personligen tycker jag Galaxy spelen är de två bästa Mario spelen i modern tid. 22/01 Vi är väl olika bra på spel, helt enkelt. 22/01 Får lite rejäla Mario 64 vibbar här! Särskilt stilen med att styra Mario och animationerna. 22/01 Lost Levels och Punch Out. Så åtminstone tre spel som är kända för sin svårighet :) Sen så var de flesta av Nintendos spel åtminstone utmanande fram tills Wii kom. 22/01 Vet inte det, inget av Mario spelen på NES:en är direkt enkla, skulle chansa att de flesta spelarna som spelade spelen som unga klarade av dem genom att använda warps. Det var först på äldre dar som jag själv lyckades klara av mario spelen utan att anvä... 22/01 Nintendos egna spel var inte särskilt svåra ens på den tiden (om man bortser från Zelda 2). Det var ju tredjepartsspelen som var rövsvåra i många fall. Ghosts n goblins, någon? 21/01
Skicka en rättelse