Ett år efter att crackergruppen 3DM förkunnade piratkopieringens död har orsaken – det svårknäckta kopieringsskyddet Denuvo – knäckts. Det tog pirater en knapp vecka att knäcka det Denuvo-skyddade #Resident Evil 7 och få ut spelet på såna där siter Henrik Pontén ogillar.

Det här är inte första gången som någon lyckas ta sig förbi Denuvo, men såvitt känt har det aldrig gått så fort att knäcka och få ut ett så stort Denuvo-skyddat spel på piratsiter.

Men Denuvos marknadsföringschef Thomas Goebl säger till Eurogamer att det fortfarande bara är en grupp som lyckats ta sig förbi skyddet.

Please note that we always position our Anti-Tamper solution as hard to crack, not as uncrackable. So far only one piracy group has been able to bypass it.

Han poängterar också att det tog ett antal dagar efter release innan skyddet var knäckt. Och det kan ses som en potentiellt viktig del i ett spels försäljningsframgångar, då överlägset flest spel säljs vid release. Underförstått att fler kan antas köpa det om en piratkopia inte finns tillgänglig vid releasen.

As always, we continue working to improve our solution to create security updates for upcoming Anti-Tamper versions. We will do the same with the learning from this bypass. It's correct that the title in question was cracked some days after release. Given the fact that every unprotected title is cracked on the day of release - as well as every update of games - our solution made a difference for this title.

Denuvo har använts i en rad spel de senaste åren, däribland #Rise of the Tomb Raider och #Doom. Skyddet har emellertid kritiserats för att sänka prestandan, och det har patchats bort i flera spel ett tag efter release, exempelvis från Doom och #Inside.

Den stora frågan är hur spelföretagens förtroende för Denuvo påverkas om fler spel knäcks snabbt framöver.

Jag köper alltid bra spel, film och musik i original- om jag gillar det. (Ja, jag köper fortfarande cd, fysiska spel och dvd-filmer.) Efter att jag har testat det. Konstigt och dumt vore det ju annars. Jag vill stödja de som jag tycker gör bra produkter... 08/02 Allvarligt? "So far only one piracy group has been able to bypass it" Så de tror att crackers inte talar med varandra, eller att det inte går att diffa cracken mot originalet och se skillnaderna, något som en del gör för att få ut sårbarheter genom att... 03/02 Oavsett vad man nu kallar det så är det fel att piratkopiera. Sedan tror jag att spelet hade sålt lika bra ändå även om de inte haft skyddet, men det är självklart en gissning :) 03/02 Jag tror jag förstår: du önskar i princip en term som fångar det (eventuella) lidande som piratkopiering kan åsamka de som kämpat för att skapa bra spel och som ekonomiskt har det knapert. Jag tror personligen att utvecklare likväl som utgivare behöver... 02/02 Fast THQs finansiella problem hade väl ändå inget med Denuvo att göra? 02/02 Problemet med detta resonemanget är dock att man alltid utgår från att en piratkopia alltid är en utebliven inkomst. Verkligen fungerar inte så då den är betydligt mer mångsidig än vad vad de överbetalda lobbyisterna och advokaterna försöker få det till... 02/02 Visst fanns det en tid när "scenen" var det som gällde. Allt skulle testas dag ett, och man spelade nästan allt som släpptes oavsett genre. Idag räcker inte tiden till, och problemet är snarare att hinna igenom ens "backlog" innan nästa rea försätter... 02/02 Det händer att jag tankar något ibland, oftast spel jag är osäker på om jag skulle gilla eller om jag är tveksam över optimeringen. Om jag mot förmodan spelar igenom hela spelet så köper jag det direkt av ren princip, händer mycket sällan dock, oftast... 02/02 . Som inte alltid finns, eller man har tid till testa 02/02 Det är ju exakt det det gör, eftersom det är exakt det som är innebörden av brottet - att folk inte får betalt för användandet av intellektuella verk, till skillnad från stöld som innebär nåt helt annat. 02/02
Skicka en rättelse