Det låter som att den juridiska tuppfäktningen kommer fortsätta ett tag till.

Den bittra jurdiska konflikten mellan Zenimax och Oculus är inte över bara för att domen har fallit i en rättegång. Igår kunde vi rapportera om hur den tidigare Zenimax-anställde teknikgurun John Carmack motsäger sig den tekniska bevisningen i fallet.

Nu har Zenimax i sin tur svarat på Carmacks utspel i ett uttalande till Gamasutra:

"Utöver att vår tekniska expert hittade både direkt och indirekt kopiering av våra immateriella rättigheter har programmerare hos Oculus själva erkänt att de har använt Zenimax rättighetsskyddade kod. En erkände till och med att han kopierade och klistrade in kod direkt i Oculus SDK. Oculus VD Brendan Iribe efterfrågade dessutom skriftligen en licens för källkoden som Carmack delat med Oculus eftersom denna behövs för Oculus Rift. Det är därför inte särskilt förvånande att rätten fann Oculus skyldiga till att inkräkta på Zenimax immateriella rättigheter. Oculus Rift byggdes alltså på en grund av Zenimax teknologi".

I John Carmacks uttalande på Facebook förnekar han att han raderade hårddiskarna hos Oculus efter att den rättsliga processen blev känd, något som Zenimax också bestrider i uttalandet.

"När det gäller hans förnekande av att ha raderat hårddiskar så visade den oberoende experten att 92 procent av Carmacks hårddisk hade raderats, permanent, kort efter att han blev uppmärksammad om rättegången och hans vittnesmål där han förnekar detta är alltså falsk. Detta är den hårda sanningen".

Det återstår om ytterligare svar dyker upp på herr Carmacks Facebook-sida, men att vi inte hört det sista ordet i den här härvan är tämligen uppenbart.

Skicka en rättelse