Efter tiotusentals av underutvecklade spel och åratal av löften om förändring sen det introducerades år 2012, har Valve äntligen bestämt sig för att bomma igen pestspridaren Steam Greenlight. Och ersättaren heter Steam Direct.

Skillnaden nu är att utvecklare kommer behöva betala för varje spel de lägger upp, istället för att bara betala en gång och ladda upp ett obegreänsat antal. Något Valve hoppas ska minska bruset och höja kvalitén på flödet i överlag.

Spelen behöver heller inte gå igenom någon gladiator-turnering för publikens tummar. Istället kastas de direkt in i tigerburen som är Steam Store där Valve låter sållandet ske automatiskt via en ny algoritm.

Kritik har självklart blossat upp. Särskilt efter påståendet om att den nya avgiften planeras kosta upp till 45 000 kronor. Med en sådan prislapp skulle plattformen självklart se en rejäl minskning bland survival-horror-MinecraftZ-kloner men på bekostnaden av seriösa indie-utvecklare.

Enligt Steam-utvecklaren Alden Kroll menar han dock att avgiften fortfarande är under utveckling och kan självklart komma att förändras.

Whatever the fee ends up being - it is fully recoupable at some point. We're still working on nailing down the details on how that will work (and listening to your feedback), but likely it would be simply returned to the developer after the game hits some modest revenue target.

Oavsett beslutet är både konsumenter och utvecklare eniga om att Greenlight måste sänkas för att något bättre kan uppstå.