Bossen förklarar det icke-ortodoxa sättet Valve fungerar.

Valve är inte en spelstudio som alla andra. Det har stått klart sedan de publicerade sin medarbetarhandbok för fem år sedan. Det finns inga titlar, folk får jobba med det projekt som intresserar dem mest och via Gamasutra får vi veta att de heller inte har några budgetar. Informationen kommer från Gabe Newell själv som höll presshov på Valves kontor i förra veckan.

Newell förklarar att det inte är pengar utan folks tid som är den enda valutan som spelar någon roll för dem.

The scarce commodity here is not money - it's how many hours there are in a day. So everybody is expected to essentially vote on what is most important to our customers by the projects that they work on. So none of the people you saw today are working on those projects because somebody else told them to work on them. Everybody's working on those projects because they thought they could make the largest contributions to our customers by working on them. People move around all the time.

Newell menar att deras decentraliserade struktur gör detta möjligt men glömde nämna den lilla detaljen att de har ett stadigt kassaflöde från Steam. De har lyxen att inte behöva räkna hem projekt baserat endast på dess intäkter.

Att medarbetare är fria att välja projekt de vill delta i hindrar inte på något sätt att man har struktur och ledarskap inom varje projekt. Det behöver heller inte ge medarbetare ansvarsfrihet och jag tror Gabe har mycket att säga till om i vilken riktn... 17/02 Du har en väldigt negativa och bittra ton men lyckas inte övertyga att Valves företagsstruktur skulle ha någonting med de punkter du tar upp. Du bara häver ur dig en massa åsikter utan att backa upp det på något sätt. Du lyckas tom med få in en koppling... 17/02 Märks ju ganska tydligt hur bristen på struktur påverkar Valve. Steam är en soptipp av icke-spel, horribel kundservice och undermålig funktionalitet medan spel-sidan inte lyckats generera någonting värt spelarnas tid och pengar sedan Team Fortress 2 (vi... 16/02 Nej, det behöver det kanske inte vara men jag har otroligt svårt att se att man kan driva ett företag på ett vettigt sätt utan struktur och tydligt ledarskap. Om alla ska hoppa mellan saker "där det behövs" verkar det inte finnas någon som leder projekt... 16/02 Är valve verkligen ett storföretag dock, inom spel kanske, men annars? 16/02 Intressant! Kan säkert ha sina fördelar, tack för inlägget! 16/02 Ta fram HL3 då GABEN 16/02 Aaa just nu händer nästan ingenting rent spelmässigt hos Valve. Hoppas dock det snart kommer ändras. Men nästan säker på att jag hört en intervju med Gabe där han förklarade lite bakgrunden till Half-Life. Han är före detta Microsoft-anställd och kände... 16/02 Så som jag förstod det har spelproduktionen hämmats av pengflödet - ett pengaflöde som blivit allt mer stabilare med tiden parallellt med steam. Att strukturen fanns där från början vid släppet av steam och Half-life har jag därför svårt att tro; men... 16/02 Det behöver inte sakna struktur och vara oproduktivt bara för att man har mer fria tyglar. I bästa fall borde ju Valve som företag kunna ha mer kraft för innovation, bättre motivation och arbetare som gör det de är bäst på i kontrast till alla starkt... 16/02
Skicka en rättelse