Valve-chefen inser att deras arbetsfilosofi inte passar alla.

Att #Valve inte är som andra spelstudios kan nog vem som helst skriva under på. Här finns inga titlar och ingen som synar en över axeln. Via Gamasutra berättar Gabe Newell att det är en arbetsfilosofi som inte passar vem som helst och att även erfarna och duktiga utvecklare skulle finna det svårt att arbeta på Valve.

Tidigare i veckan berättade vi om hur Valve arbetar utan någon budget och att det snarare handlar om hur företaget väljer att spendera utvecklarnas tid. Men avsaknaden av struktur och tydliga deadlines kan vara något som avskräcker folk från att arbeta på #Valve

There are plenty of great developers for whom this is a terrible place to work.

Erik Johnson, en medarbetare på Valve berättar vidare att utvecklingsprocessen var mer traditionell på den tiden då företaget fortfarande gav ut fysiska spel. Arbetet med att jaga och fixa buggar inför släppet av t.ex. #Half-Life 2 var mer strukutrerat och för vissa passar ett sådant arbetssätt mycket bättre, menar han.

Men det skyddsnätet är sedan länge borta, menar Gabe Newell.

People at Valve have to get used to working without a safety net. There's nothing between you and a customer. You can come in that morning, and by two o' clock in the afternoon, you have fucked a million customers

Läs hela artikeln på Gamasutra.

Jo, men de verkar ju inte skapa speciellt mycket kreativt direkt? De håller igång Steam ja, men gör väl inga direkta spel längre? Är ju inget direkt fel med den metoden som de har dock, de har ju resurser som sagt. Skulle helt klart föredra den typen... 16/11 Folk här verkar ha missat en liten detalj, att inte göra något är av avstå från projekt. Har lite svårt att tro att Valve skulle gå med på att någon bara rullar tummarna, då det, som sagt, är att inte delta i projekt. Men men, man känner ju andra genom... 20/02 Alla teknikföretag har en R&D avdelning men det känns som att hela företaget är ett enda stort R&D avdelning. Men dom tjänar så mycket pengar utan att behöva göra speciellt mycket. 19/02 Att du kan hoppa mellan projekt rätt fritt, eller prova nya idéer. Att det inte passar alla är att många behöver struktur, mål eller ledande, Valve letar efter personer som är extremt självdrivande. HL3 är ett enda stort R&D på valve för att göra det... 19/02 Vem fan vill sitta och göra ingenting om dagarna? Såvida man inte är tonåring, förstås. Det låter som ett jävligt effektivt sätt att snabbt bli depprimerad. 19/02 Jag gör då iallafall ett jobb 100 gånger bättre när jag inte har någon dryg chef som hänger på ryggen. Visst, jag kanske inte jobbar snabbare men resultatet blir bättre. Och i Valves fall är det ju det viktigaste. Jag kan förstå att detta arbetssätt int... 19/02 Det är VR titlar, det handlar bara om att dem kommer inte vara exklsiva för Vive utan även Riften kommer att fungera. 19/02 Jag jobbar med att införa det här arbetssättet hos IT-organisationer på dagarna. Och jag är mäkta förvånad hur oförstående många är här. Visst Gabe romantiserar och beskriver det (enligt mig) slarvigt. Men ja, det här är idag det mest gångbara sättet... 19/02 Jo det är VR exklusiva titlar. 19/02 Mindre morot, mer piska Valve! 18/02
Skicka en rättelse