#Square Enix har nu släppt en tidigare utlovad patch som ger högre framerate i PS4 Pro-versionen av #Final Fantasy XV. Kruxet är att framerate-ökningen sker på bekostnad av stabilt bildflyt.

Final Fantasy XV har haft två grafikalternativ: lite och high, där det första låst frameraten till 30 bilder/sekund och det andra levererat snyggare grafik till priset av att bildflytet vandrat upp och ner. I 1.05-patchen låser man upp frameraten i det enklare grafikläget, men eftersom den inte når 60 stabila fps – snittet ligger snarare kring 45, skriver Digital Foundry som hårdtestat – blir resultatet hackigt. Det beror på att tv-apparater vanligtvis körs i 60 Hz, och när spelets bilduppatering matchas mot det (eller möjligen 30 bilder/sekund, det vill säga hälften av 60) ger det en mer följsam upplevelse. Men eftersom PS4 Pro inte orkar skicka ut 60 bilder/sekund känns det hackigare, och du kan alltså inte längre falla tillbaka på läget låst till 30 fps.

Det innebär i nuläget att Xbox One- och den vanliga PS4-versionen av Final Fantasy XV flyter mjukare än PS4 Pro-utgåvan, skriver Digital Foundry. Med andra ord: den dyraste och kraftigaste maskinen ger den sämsta spelupplevelsen. Åtminstone tills Square Enix fixar det hela med en ny patch.

Kul :) Jag vet faktiskt inte hur sannolikt det är att det faktiskt skulle implementeras, TV-apparater är ju inte i första hand tänkta till gaming tyvärr. Vet inte hur stor andel av TV-ägare som använder dem till interaktivt material annat än att hoppa... 25/02 Utförligt och glasklart :) Lärde mig något nytt! Okej, ja då hade det verkligen inte varit fel med adaptive sync som du säger. Dock känns det väl kanske avlägset? Vet inte om det är en stor extra kostnad eller inte. 25/02 Det är lugnt, förstår ju varför nu så :P Judder är när källmaterialets framerate inte matchar skärmens, på ett sätt där siffrorna rent matematiskt inte går så bra ihop. Skärmen kör ju alltid 60FPS (om den inte har adaptive sync) så om du då matar den... 24/02 Beklagar att jag kallade dig kyckling :< Okej, tack för förklaringen. Så, om TV-apparaterna hade haftAdaptive sync, hur hade det hjälpt? 24/02 Jösses vad fel det kan bli när man skriver istället för att prata! Vsync har inget med TV:n att göra, det ligger helt i mjukvaran. Det fungerar så att bildrutan renderas till en buffer istället för att skickas direkt till skärmen, där den ligger och vän... 23/02 Jaha, trodde judder var ett skällsord :) Men du menade det engelska ordet. Okej, det är mer än vad jag vet gällande att TV-apparater ska ha adaptive sync. Just nu har de väl bara vanlig V-sync? Vissa har ju dock ett game mode (som min samsung) som halve... 23/02 Läs min kommentar igen, som jag sa: Judder, det är det artikeln handlar om. Nej, det är inte TV-apparaternas fel, men problemet som den här artikeln beskriver skulle inte existerat om TV-apparater hade haft adaptive sync. Det löser mer än bara tearing,... 23/02 Vilket problem din kyckling? Är det TV apparaternas fel att FFXV "hackar" menar du? Är ju knappast sync problem vi snackar om här. Jag har då ingen tearing i mina spel. 23/02 För att lösa problemet som den här artikeln tar upp såklart, judder. Borde vara hyfsat lätt för TV-tillverkarna att implementera då Freesync är en öppen standard och dessutom kör ju både PS4 och Xbox One AMD-grafik. 22/02 Jag föredrar upplåst FPS alla dagar i veckan, för om man ligger vid 45 och får framedropp så hamnar man ner mot 40 istället för under 30, dessutom tycker jag flytet är bättre vid 45 än vid 30, och besides, varför skulle man spela på Lite när man har hig... 22/02
Skicka en rättelse