Studion ZeniMax fick efter nästan tre års strid rätt i domstol efter att stämt Oculus Rift på grunden att företaget har stulit kod och gjort sig skyldiga till upphovsrättsintrång. Domen slutade med att Facebook fick betala 4,3 miljarder kronor i böter.

En summa som kan verka astronomisk för en vanlig Svensson, men som enligt ZeniMax inte ens ska ha påverkat sociala medie-jätten. I en ny ansökan angriper istället företaget Oculus Rifts förmåga att använda sin mjukvara för att på så vis kunna påverka deras försäljning i stort.

Ansökan beskrivs som följande:

…permanently enjoined, on a worldwide basis, from using, marketing, selling, distributing, modifying, servicing, copying, or offering for sale or license any products, in whole or in part, that utilize in any form or for any purpose any of the Copyrighted Materials."

Ansökan kan summeras som att Facebook fortfarande får sälja hårdvaran men att de måste blockera mjukvarustöd för spelmotorer såsom Unreal Engine och Unity. Skulle den gå igenom kan det visa sig allvarligt för företaget då det skulle betyda att Oculus Rift förlorar funktionalitet med två spelvärldens största spelmotorer.

I ett uttalande från Facebook menar de att ZeniMax ansökan inte förändrar faktumet att beslutet var juridiskt felaktigt och obefogat. ”Vi ser fram emot att skicka in vår egen ansökan för att överklaga så vi kan lägga denna tvist bakom oss”, tillägger de.

Läs mer om hela härvan i länklistan:

Jag köpte min för 10k när den kom ut, och har sett den nu studsa mellan 8k-9k så priset sjunker faktiskt lite. Kom ihåg också att detta är en ny produkt i sitt slag utan någon egentlig konkurrens (förutom Oculus som så sent som för ett par månader sedan... 27/02 Håller med talare ovanför. Se bara vad hände på Intel när det började närma sej ett släpp för amds nya processorfamilj. Då sänkte dom priset illa kvickt på den dyraste processorn. Enligt fz (för nån vecka sen) så skrev dom om att Microsoft struntat i... 27/02 Du borde kanske läsa på lite innan du skriver sånt här nonsens. Valve/HTC kämpar med att sänka priset. Dom har förenklat tekniken på deras lighthouse som gör dom billigare att producera. Samtidigt är det svårt att sänka priset på en redan existerande... 26/02 Alla som utvecklar eller jobbar med någon form av VR hjälper till just nu. Om allt färre satsar på VR finns det risk att VR går samma öde till mötes som 3D-tv 26/02 Och vad baserar du det på? 26/02 På vilket sätt är Oculus sämre? 26/02 Jaså det tycker du? Jag är benägen att säga emot :) 26/02 Jag skrev aldrig att Oculus inte har bidragit till utvecklingen av VR, men just nu så bidrar de inte direkt till framtiden av VR. Förresten så var Vive redan i utveckling innan Oculus kickstartern ens kom igång. Antar att du aldrig varit nära en Vive... 26/02 Konkurrens pressar ner priser och sporrar utveckling. 26/02 Idioter som sätter käppar i hjulen för teknikens utveckling. Får mig att vilja hålla mig borta från Elder scrolls och övriga titlar jag spelat som kommer från dem i fortsättningen. Skyrim är ett av spelen jag skulle ha viljat spela i VR och andra komman... 26/02
Skicka en rättelse