Undead Labs är, som namnet skvallrar lite om, utvecklare till överlevnadsspelet #State of Decay. Zombiepangaren blev en riktig hit när det släpptes som en Microsoft-exklusiv indietitel för några år sedan och nu är utvecklarna snart tillbaka med #State of Decay 2. I en lång intervju med Gamestop berättar de hur de har format uppföljaren.

Det första spelet hade en öppen värld som fortsatte även när spelaren stängde av, vilket betydde att man ibland kunde komma tillbaka till sin session med överlevare som sprungit iväg och blivit dödade, betydligt mindre resurser och andra förluster. Enligt utvecklaren var offline-händelserna det som fick mest negativ feedback.

The way that works is we have a contract with players, and that contract is: "If you die, it's your fault." It's not the game throwing some random thing at you. You have all the tools at your disposal to see the threat, to make your own decisions, and if you die, we want you coming away from it thinking, "Ah, if only I'd done X or Y!" Or, "Here's where I made the mistake or stayed out too long." The offline progression system kind of broke that, because that stuff could happen while you were logged out of the game. It violated the contract, and it didn't work well.

Den andra punkten på fansens önskelista var möjligheten att spela co-op. Ettans värld var som gjord för att möta zombiehorder med vänner, men ändå förblev det första spelet ett singleplayer-äventyr. Det har nu ändrats i State of Decay 2, som stödjer upp till fyra vänner i samma värld.

All of the resources are finite. If you have friends playing with you, that should be a bonus. You should be able to get farther and do more in a similar amount of time. We don't want to just automatically up the zombie density or adjust things so that you feel like, in terms of how much progress you're making or what you're able to do that, it just all balances out in the end.

State of Decay 2 blir en så kallad "Play Anywhere"-titel vilket betyder att samma köp blir spelbart på både PC och Xbox One. Inget releasedatum är satt men Undead Labs lovar att visa upp mer av uppföljaren på E3.

Skicka en rättelse