#Nintendos nya konsol Switch är populär. Maskinen säljer bra i flera delar av världen, enligt flera rapporter. Samtidigt har en del ägare problem med att den vänstra kontrollen tappar anslutningen, vilket enligt en hemmafixare verkar bero på otrillräcklig signalstyrka i kontrollens bluetooth-antenn.

Nintendo säger i ett uttalande till Time att problemet inte är omfattande, utan i linje med hur det brukar vara när företaget släpper ny hårdvara. Switch har alltså inte sämre kvalitet än andra nya Nintendo-konsoler vid release, menar man.

The number is not significant, and is consistent with what we’ve seen for any new hardware we have launched.

Man säger också att felsökning pågår, och drabbade uppmanas höra av sig till supporten.

It is common with any new innovative consumer technology for consumers to have questions, and Nintendo Switch is no exception. There are no widespread technical problems, and all issues are being handled promptly, including the reports regarding the left Joy-Con Bluetooth connection. To best support our customers, we continuously update the online consumer support site and provide real-time answers to the questions we are receiving.

Till samma publikation svarar Nintendos USA-chef Reggie Fils-Aimé på frågor om joycon-problemet, och han frågas också om andra rapporterade problem med konsolen, som att skärmen repas av att tas i/ur dockan som ansluter konsolen till teven.

First, we've seen the inquiries, and we here in the Americas are looking at all the information we can get our hands on. We are in the early days of a system launch, and so for us, we want as much consumer feedback as possible. We are directing consumers to contact us through Nintendo Support for any and all potential questions they may have.

Specifically on Joy-Con syncing, all I can tell you is that we are aware of and have seen some of the reports. We're asking consumers a lot of questions. That's why we want to get consumers on our help line, so we can get as much information to understand the situation as possible. And so we are in a fact-finding mode, to really understand the situation and the scenarios. And with that information, we'll look and see what the next steps are.

Rörande att dockan repar Switch-skärmen säger Fils-Aimé att det aldrig hänt Nintendo. Men åter ber man de drabbade att höra av sig till supporten.

Again, this is why we're encouraging consumers to reach out to us directly. We have done, as you know, literally hundreds of events, starting with our activity back in January, and most recently the various tours that we continue to take the system out on. As soon as I heard of this report, I asked my teams, "Have we seen this in our own experience?" And the candid answer has been no.

So throughout all of those experiences, throughout all the docking and undocking we've done, we haven't seen it. So this is one where if it is happening, we want to understand more as to what the specific situation is. Which is why we want consumers to let us know through our support site.

På FZ har vi blandade erfarenheter av joycon-anslutningen. Undertecknad har inte alls drabbats, medan två skribener råkat ut för problemen i olika usträckning i olika miljöer. Vi återkommer med våra erfarenheter senare i dag.

Kan ju var att dom har olika favriker för att hinna med vilket blir olika i kvalite. Apple hade/har så med glas till nån av telefonerna, ett av glasen var designade fel men rätt vilket gjorde att vissa skärmskydd inte kunde fästas. På tal om skärmskydd,... 13/03 Håller med de som manar till lugn innan vi har tillförlitlig statistik. Konsolen har ju sålt som smör och då ökar såklart också det absoluta värdet måndagsexemplar. Det betyder inte att det är en hög andel. med det sagt borde ju folk som fått felaktiga... 13/03 Man kan ju också vända på det. Skärmen är mer skyddad från lekande barn som det är designat nu. Har två småbarn som ofta kör med bilar och andra leksaker framme vid TV-bänken, så jag uppskattar att skärmen är någorlunda skyddad av dockan :) Dock tycker... 13/03 "Inte vanligare än annan ny hårdvara"? Nä, ok. 13/03 Det låter som att Nintendo redan visste om felen på Switch innan lanseringen. Skumt 13/03 Switch på pappret såg bra ut, men med alla brister i slutproduktionen och fel så är den knappast värd pengarna.. köp istället en ps4 eller xbox o man har fan inga probelm som switch då har... 13/03 Jag har inte haft några problem alls med mina joycons. Jag sitter Ca 3 meter från konsolen. Dock gillar jag inte de pyttesmå kontrollerna med miniknappar som sitter allt för nära varandra. De är verkligen gjorda för små barn och inte vuxna män. Så därfö... 13/03 Red Ring var rätt förfärligt, men det visade sig inte i någon större skala förrän typ efter ett år. Inte direkt samma mönster som vi sett med Switch. Uppenbarligen svårt nog för att dom inte lyckades göra rätt första gången... 13/03 Skulle vara intressant med lite mer statistik om hur vanligt det är. Har inte hört från någon av de jag känner som haft problem med det. Men givetvis är det störigt, och man kan ju hoppas att Nintendo byter ut dem mot fungerande kontroller. Och ja. Barn... 13/03 Min router funkar utmärkt med allt annat. Och wifi är ett känt problem även det på switchen. Många som rapporterar om det. Och att joy consen är kassa råder det nog inga större tvivel om även om just du har möblerat såpass att du inte upplever bekymmer.... 13/03
Skicka en rättelse