Den polska spelstudion #CD Projekt rönte stora framgångar med sitt #The Witcher 3: Wild Hunt, men många vet inte hur sagan om det östeeuropeiska spelundret började. Studiochefen Marcin Iwinski har intervjuats och det är måste-läsning.

Spelsidan Glixel har lyckats få en intervju med studiochefen Marcin Iwinski och trots att fokus, såklart, ligger på #The Witcher 3. Får vi även en inblick i hur #CD Projekt startade och hur de blev studion de är idag.

We Had No Clue How To Make Games.

I början var det Marcin Iwinski och hans kompis Michał Kiciński som sålde importerade spel på den polska "grå marknaden". Alltså snarare i marknadsstånd än via butiker och postorder. Det stora uppsvinget för affärsverksamheten var när de lyckades knyta kontraktet för att få distribuera #Blizzards titlar under #Warcraft 2-perioden.

En extra växel lades in när de fick rättigheterna till att lokalisera #Baldur's Gate för den polska marknaden. En titel som sålde 50 000 exemplar. Nästa naturliga steg var att göra sitt alldeles egna spel, ett baserat på en bok av Andrzej Sapkowski. 2007 släpptes den första delen i The Witcher-serien. Resten är historia.

#CD Projekt är numera ägare av GOG.com, arbetar på #Cyberpunk 2077 och är värda runt 1 miljard dollar. Inte illa.

Visst är det så, men det samtidigt så många intressanta uppdrag (eller hur man nu översätter questar på svenska) som inte rör huvud storyn att man lätt kan glömma bort den totalt och gotta ner sig i alla fantastiska och minnesvärda sidospår. :) 22/03 Ja hela bloody baron questkedjan är fantastiskt bra, och en av de riktigt roliga var den med högvampyren i Novigrad, enligt mig. Fast det är betydligt lättare att hitta dom som är minnesvärda roliga sidequests i Witcher 3 än dåliga! 22/03 hehe. Ja, kanske de gick och offrade sina själar för 10 års genialisk briljans i den polska motsvarigheten till en "crossroad demon". :P Eller så är de så enkelt att de är otroligt mycket bättre på att skapa historier att de får resten av rollspels skap... 22/03 +1 När jag spelade Witcher 3 frågade jag mig själv gång på gång hur in i helvete dom gjort så mycket bra och meningsfullt innehåll. Har så himla många minnen från det spelet så det är sanslöst. Sen Hearts of Stone. Så mycket innehåll i ett DLC. Sen Bloo... 22/03 Ja sido questar har aldrig varit biowares starka sida, jag tycker inte heller att de är några mästare på att berätta historier heller om jag ska vara ärlig, det är sällan man sitter och njuter av en bra story i deras spel. Däremot har deras karaktärer... 21/03 Har nog något att göra med att de är distributörer och inte en spelstudio ;) 21/03 För mig så förstörde bloodborne lite av min erfarenhet av tw3, köpte tw3 i fredags då jag ville se vad det var för speciellt med det. Verkar bara vara ett bra spel, med medioker combat, men annars ett bra spel. Har iofs bara precis träffat på bloody bar... 21/03 Jo jo, jag håller med. Jag tycker mass effect 2 var ett utomordentligt mästerverk. Men däremot de enda egentliga sidequests som var vettiga var lojalitetsmission och DLC. Nog för att storyn, karaktärerna och allt räckte gott o väl precis som du säger... 21/03 Innan du klagar du på någon annans sätt att argumentera ska du nog ta en titt på din egen argumentationsteknik. Förminskande uttryck som "lilla lilla du" kommer man inte långt med. 21/03 Jag känner likadant och skulle kunna dra det lite längre och säga att jag inte vill se något heller innan det släpps. :P 21/03
Skicka en rättelse