Orisa blir bänkad i competitive-läget den första tiden.

Nya hjältar får de flesta karaktärsbaserade multiplayerspel att leva upp, både på gott och ont. Gammal och trött meta kastas ut genom fönstret men samtdigt är det många som inte har en aning om vad de håller på med, vilket såklart kan förstöra en hel match.

Därför testar Blizzard en ny taktik när de släpper den nya tanken Orisia senare idag. Denna stabila robotpjäs kommer bara att kunna liras i quickplay och andra mindre seriösa spellägen och låsas upp i competitive först en vecka senare. Scott Mercer förklarar varför i ett foruminlägg:

When patch 1.9 releases tomorrow, Orisa will not initially be available for Competitive Play. We want to give players some time to learn about and play Orisa before she's placed into the crucible of Competitive Play

She'll still be immediately available in Quick Play, the Arcade (including custom games with the competitive ruleset), and Play vs. AI.

Reaktionerna på detta har än så länge varit väldigt blandade. En del välkomnar denna nya taktik med motiveringen att det blir färre spelare i tävlingsläget som aldrig testat hjälten innan de kör en seriös match med henne. Andra menar att detta inte kommer ha den önskade effekten och bara kommer att fördröja det oundvikliga.

Jag kan inte direkt säga att jag tycker att QP är ett större träsk än ranked. Inte sett att folk i ranked beter sig mindre som idioter. Hitta matcher på PTR och dessutom hitta matcher på PTR där inte alla vill spela Orisa var inte direkt lätt dom gånger... 21/03 Brukar väl dyka upp nånstans mellan 19-21 21/03 Som som känner till svensk tid när patchen kommer? 21/03 Finns inget värre i alla hjältebaserade spel än när folk kliver in i rankat och ska "pröva nya champs"... visst ibland klarar man de men allt som oftast presterar man undermåligt i brist på erfarenhet.... 21/03 Det här hade varit okej om hon inte varit ute på PTR i veckor och det fanns ett Unranked spelläge. Jag har inget intresse av att ge mig in i träsket som är QP. Jag tycker det är en dum idé, hade hon inte funnits på PTR så kanske men nu hjälper det inget... 21/03 Fast å andra sidan så är quickplay långt mindre organiserat och kan ge en skev bild om hur hon funkar i gruppdynamik med dem andra karaktärerna. Men det är antagligen bättre så. 21/03 Tyvärr lär man sig inte så mycket mer än grunderna i quickplay. Mycket av kunskaperna kring en hero sitter i hur man spelar i relation till lagkamraterna och deras "uppställning". Den biten försvinner lätt i quickplay. Dock tycker jag det är nice att... 21/03 Äntligen har det fattat! Tycker det har varit sjukt konstigt att de lanserat nya heroes direkt in i tävlingsläget. Nu hinner man i alla fall testa och lära sig spela med/mot innan lansering. 21/03
Skicka en rättelse