Kontroversen kring Mass Effect: Andromedas förskräckliga animationer har nog inte undgått någon vid det här laget. Det uppmärksammades bland annat i vår recension av spelet och har även lett till en häxjakt av en av spelets påstådda utvecklare.

Nu har den före detta Bioware-utvecklaren Jonathan Cooper, som bland annat arbetade med animationer på den första och andra delen i serien, försökt förklarat vad som ledde till den undermåliga animationskvalitén. Tydligen har det en hel del att göra med algoritmer.

Enligt Cooper, ska utvecklarna från en början haft ambitionen att de skulle justera de olika sekvensera för hand. Men att det i slutändan visade sig helt enkelt ta för lång tid. Så istället försökte de förlita sig på olika algoritmer att sköta jobbet åt dem. Tyvärr visade det sig att koden var bristfällig vilket resulterade i spektaklet som ni kan se nedanför.

Jonathan Cooper tillägger också att det finns två sidor av myntet.

"The one positive to come out of all this is that AAA story-heavy games can’t skimp on the animation quality with a systemic approach alone. The audience has grown more discerning, which makes our job more difficult but furthers animation quality (and animators) as a requirement."

Huruvida animationerna kommer fixas inom en snar framtid är ännu oklart. Men enligt utvecklarna är det något som i alla fall undersöks.

Jag vet att det är uttjatat men den här videon visar ju rätt bra vad som är galet. https://www.youtube.com/watch?v=7KWkao73HuU 28/03 Snarare så att de dåliga animationerna är så uppenbara att man inte kan blunda för dem. Jag har kört ca 4 timmar och rymddelarna är skitsnygga, men så fort det handlar om karaktärer i dialog är det katastrof. Sen allmänt buggigt hjälper inte spelet hell... 27/03 Karaktärseditorn kan jag hålla med om att den var lite i det snålaste laget. Hur ändrar man t.ex form på huvudet? :S Ögonbrynen gick ju inte ändra heller och så var det säkert något mer. :/ 27/03 Instämmer helt. 27/03 Hade inte läst nåt om de hemska animationerna när jag körde trialen eller om bristerna i character creatorn. Båda sakerna fick mig att reagera starkt första timmen. Och jo problemen finns där fortfarande. 27/03 Ända sugiga med spelet är att det inte finns på steam. Nån gång kanske. 27/03 Satt och retade mig på det redan i den första gameplay-trailern jag såg, hade inte läst ett jota om allt gnäll då... 26/03 Kan det inte vara så att man "anstränger sig" att störa sig på ansiktsanimationerna bara för att det varit så mycket snack om det och så vidare? :) 26/03 Skönt att alla har olika smak, jag tycker spelet är väldigt roligt. :) Som sagt har svagheter, och särskilt en del av människorna, men helheten gör spelet ändå till ett av få jag kommer lira klart. Tycker fragzones betyg var bra, även om jag hade gett... 26/03 Det må så vara men det är inte direkt något som framkommer i folks ilska kring dessa uttryckslösa ansiktsanimationer. Självklart är det trist om spelet lider på saker som dålig kontroll och/eller buggar osv. Hur snygga eller fula diverse Animationer är... 26/03
Skicka en rättelse