Förbättringar är utlovade.

Mass Effect: Andromeda är ett spel med både toppar och dalar, där viss dialog hör till det som kritiserats. Det gäller inte minst den datorstyda karaktären Hainly Abrams, vars presentation och dialog beskrivits som synnerligen platt och pliktskyldig, bland annat av Eurogamer.

Och Bioware håller med. I ett uttalande (se nedan) säger man att Hainly Abrams inte presenteras på ett omtänksamt sätt, och man ber spelarna om ursäkt. När man i går redovisade de grova framtidsplanerna för de närmsta månaderna var en av punkterna omarbetade konversationer för Abrams.

Hainly Abrams är transexuell, och berättar omotiverat och rakt av om sin bakgrund första gången ni samtalar. Som Eurogamer satte fingret på presenteras hon klumpigt, närmast som att hon tagits med enbart för att man skulle ha med en transperson i spelet. Så här ser första mötet ut:

Huruvida man kommer se över dialog och presentation för fler karaktärer återstår att se. Planerna för de kommande två månaderna innefattar bättre karaktärsskapande, uppsnyggade animationer, bättre romansmöjligheter för Scott Ryder, med mera. Framtidslistan ser för närvarande ut så här:

– More options and variety in the character creator
– Improvements to hair and general appearance for characters
– Ongoing improvements to cinematic scenes and animations
– Improvements to male romance options for Scott Ryder
– Adjustments to conversations with Hainly Abrams

Yes. Håller med. Rösta med plånboken. 10/04 @Albax11: Jag tror få tycker att man ska skapa karaktärer efter en checklista, då är risken stor att det blir väldigt skitnödigt. Men det finns egentligen bara ett sätt att lösa detta, och det är inte köpa de produkter man inte gillar. För spelskaparna... 10/04 Min irritation över PK rörelsens "invasion" av spelvärlden har mer att göra med deras inkompetens både som ideologer och spelkritiker eller skapare. Om den grenen bara finns för att stå på låda och predika för folk så kommer produkten lida. Som nämndes... 10/04 Känner du många som kodar överhuvudtaget? Som programmerare tycker jag snarare tvärtom att jag märker en överrepresentation av homo- och bisexuella inom programmeringsbranschen (jämfört med andelen homosexuella människor). Kanske det inte märks för att... 09/04 Vill man nu ha gayspel så är det fritt fram att skifta intressen från schlager till kod och försöka påverka branschen inifrån istället. Kanske Bioware Gay vore ett bra namn på nästa spelföretag EA tänker köpa upp och förstöra? Gay, trans bi, hund, get... 08/04 Ah, sorry. Jag resonerar så här: all kultur behöver inte vara progressiv. Hey, vi driver en podcast som heter Fulkultur så vi slukar gärna saker som kommer långt ifrån finkulturens kammare. Samtidigt tror jag mig ha förståelse för att det måste finnas... 07/04 Tycker dom borde be om ursäkt för hela spelet. 07/04 @Carl Johansson-Sundelius: Fast det svarar inte riktigt på min fråga. Varför *måste* man vara progressiv i sitt skrivande? Jag kan förstå att många *vill* vara det, och att det är ett naturlig resultat av att många vill skapa vad som kan ses som mer "se... 07/04 @Slashgibber: Det här är bara min teori men jag tror att det är en naturlig utveckling kring mediet. Jag skulle nog inte kalla det skitnödigt utan en reaktion på vad som händer i övriga världen. Att queer-människor fortfarande idag, år 2017, måste kämpa... 07/04 @lolmannen123: Tack för ett genomgående svar. Jag tror vi är eniga på ganska många punkter, särskilt att karaktärer bör skrivas som karaktärer, inte en läggning. Och det är väl lite det Bioware ber om ursäkt för, som jag tolkar det. 07/04
Skicka en rättelse