Kontrar kraven från Gearbox (och Totalbiscuit) och menar att spelmarknaden fortsatt måste få vara fri.

När Gearbox annonserade att de skulle sälja en specialutgåva av Bulletstorm via sajten G2A reagerade många med bojkott, däribland den vältalige spelpersonligheten John "Totalbiscuit" Bain. Han menade att G2A tjänar pengar genom ohederliga sätt, något fick Gearbox att bli nervösa och sätta upp en rad krav för att fortsätta med samarbetet.

Man krävde bland annat att köpskyddet G2A Sheild skulle bli gratis för alla och att sajten öppnade upp sin databas så att utvecklarna själva kan flagga spelnycklar som stulna. Inte helt oväntat ställdes samarbetet in men G2A har nu svarat på anklagelserna i ett långt inlägg på deras sajt.

Gällande köpskyddet menar de att alla som handlar redan har ett köpskydd. Blir något fel ska man kontakta säljaren i första hand, och löser den inte problemet G2A själva. De skriver att de ersätter köpet ur egen ficka och att de har exempel när det har gått 18 månader efter köpet.

De menar också att de gärna samarbetar med utvecklare och skulle de vilja anmäla nycklar som stulna behöver de bara ta fram bevis för detta. G2A säger dock många är emot deras filosofi om att även digitala produkter ska kunna säljas vidare.

Let us imagine a situation in which a developer sells a large number of keys to a service which offers bundles. The developer’s game, along with four other titles, end up in a bundle which costs two euros. A user buys the bundle, and instead of assigning all five games to the user’s account, the user re-sells them on G2A.COM – setting a price of one euro per game. The developer does not lose anything on this sale, as they have already sold the key once and received money for it. The user, on the other hand, gains three euros (simple math: the user spent two euros, and made five).

The problem is that some developers do not want to accept that people resell their games. The developers would like to control the market and all the sales channels within it, imposing higher prices and prohibiting the resale of unused games. G2A.COM does not agree with this – we respect the buyers’ rights, buyers who often unfortunately believe that the rules set forth by developers follow the law.

This is why G2A.COM will not give developers with whom we have not signed an agreement unlimited access to and the ability to modify our databases. G2A.COM has to protect every honest seller, and by giving such access to all developers, we would allow for a situation in which a developer could delete every key on our marketplace regardless of its origin. Such an action would be damaging to the industry, to gamers, and illegal.

Jag tror knappast det här handlar om några få avstickande exempel utan snarare toppen på ett isberg, tog några länkar från en tidigare TB vid description: http://www.pcgamer.com/tinybuild-claims-g2a-sold-450000-worth-of-its-keys-without-paying-a-penny/... 12/04 Problemet är att när tex en indieutvecklare får 500 nycklar köpta med ett stulet kort och de sen säljs vidare på G2A. Pengarna de fick kommer att dras tillbaka av bankbolagen tillsammans med en charge-back-fee på runt $20 per transaktion. Då har de 500... 12/04 Fantastiskt hur blind man kan vara när man inte vill se sanningen. 12/04 @Athaleos: Nej, de öppnar upp för konsumenter att sälja vidare sina oanvända nycklar. Precis som hur det förekommer stulna spel på Gamestops begagnathyllor kommer det alltid finnas folk som utnyttjar detta, man kan dock inte ta det avstickande exemplet... 12/04 @kebbe: G2A har ingenting med en fungerande marknad att göra, de tjänar pengar kriminell verksamhet, ex genom att bedriva häleri av nycklar. 12/04 Ställer mig på den sidan som är för konkurrens och en fungerande marknad. Sidor som G2A är svaret det närmast kartell-liknande beteendet från de stora distributionssidorna, så länge de förser konsumenterna med alternativ till Steams $60-prissättning stå... 11/04 Numera älskar alla Gearbox! 11/04 G2A och liknande bolag kan nog bli en värre cancer för spelindustrin, än de stora utgivarna och piratandet någonsin varit. https://www.youtube.com/watch?v=mBakPg6x63Q Små utvecklare har inte de resurser som behövs för att skydda sig mot det här, än mind... 11/04 AAA-utgivarna är inte de stora förlorarna. De har råd att ta en och annan smäll utan att det märks på aktievärdet, och ingen har påstått något annat heller. G2A skiter dock fullständigt i vem dom rövknullar för att tjäna pengar. https://www.fz.se/nyhet/... 11/04 Vad G2A "förklarar" i sitt uttalande är ju inte det problemet som det handlar om, det är inte ens ett problem. Att sälja vidare sina oanvända nycklar från bundles är inte olagligt och det är inte det som spelföretagen förlorar på. Det är inte heller dem... 11/04
Skicka en rättelse