Definitionen av hype verkar ha gått på en hype.

Peter Molyneux, mannen som mer än någon annan gett ordet "hype" ett ansikte, tycks själv ha fallit offer för hype.

Gärningsmannen är Kinect, Microsofts rörelsekänsliga kontrolldon till Xbox 360- och One-konsolerna. I en pratstund om Kinect med IGN kallar Molyneux kontrollen för "katastrof" och "ett vrak".

Den var ett vrak. Det började som den där enheten som liksom kunde göra allting själv. Den krävde ingen processorkraft, synfältet skulle täcka hela rummet. Ljudet, som ingen pratar om, var från början tänkt att spåra på flera ställen, det skulle kunna höra var du var.

I slutändan klarade den inget av det här. Den lovade så mycket. Den påminner mig faktiskt lite om VR för närvarande.

"Ett vrak."

Kinect är en kamera- och mikrofonbestyckad kontroll som låter dig styra en konsol eller dator med hjälp av röst och rörelser. Den lanserades till Xbox 360 i november 2010, till Windows i februari 2012 och följde med Xbox One när maskinen hade premiär hösten 2013. Men när Xbox One släpptes i Sverige ett knappt år senare var Kinect-kravet borta.

När Kinect presenterades på E3-mässan 2009 användes Lionheads och Molyneux experimentella spel Milo (eller Milo and Kate) för att demonstrera kontrollen. Men Milo släpptes aldrig, och Kinect – som i februari 2013 hade skeppats i massiva 24 miljoner exemplar – får i dag ses som mer eller mindre död som spelkontroll.

@Gurkon: Även Black & White lovade runt och höll extremt tunt. Fast att jag anser att konceptet var banbrytande, var spelet långt ifrån att vara det revolutionerande och banbrytande fantastiska spel han skröt om i spelmedia innan det släpptes. Spelet... 14/04 Mycket möjligt att Kinect är en total katastrof och var/är fullmkomligt oanvändbar. Har förvisso inte provat den själv, men även om Kinect är totalt värelös, så är Peter Molyneux den absolut sista person som ska uttala sig om några som helst fel, briste... 14/04 Fable?, undrar du? Ohhh!, du gosse sicka nerköp dom va då. Jag bara grät över hur totalt B den serien var, nuff said! 13/04 Jag hånade Kinect när det kom och även Xbox 360, men så råkade jag spela Kinect Sports på 360 och föll pladask för Kinect Bowling!! Slutade med att jag köpte en 360 och en Kinect!! Fast sen så har det inte blivit fler Kinect spel sedan dess! Men Kinect... 13/04 Många gamla "spelskapare" som peter molyneux osv lever på gamla meriter. Dom har helt enkelt inte följt med utvecklingen. Idag finns det massvis med indieutvecklare som gör ett bättre jobb och skulle göra ett bättre jobb än vad gamla herrar som molyneux... 12/04 Förmodligen folk som aldrig har upplevt Molyneux grymma år, utan bara vet att det är någon man ska hata. Bullfrog-tiden med klassiker som Dungeon Keeper, Theme Hospital, Syndicate och Populous är något jag tackar Molyneux mycket för. Även Lionhead-tiden... 12/04 Det är också möjligt att hans roll i projekten har förstorats lite väl mycket, vi har glömt att spel görs av fler personer. Inget ont om denna man, men det finns tusentals kreativa personer som faktiskt skapar mängder av nya fantastiska upplevelser idag... 12/04 Det håller jag fullständigt med om. Men han är fortfarande en person som gjort mycket för spelindustrin (#Populous, #Syndicate, #dungeon-keeper, #black-white), något jag tycker man ska påminna om när kommentarerna börjar luta åt att allt han gjort varit... 12/04 @Tomas Helenius: Man kan inte leva på gamla meriter i all evighet. Med tanke på hur det gått i "nutid" är han inte riktigt relevant får man säga. 12/04 Yeah, förstår inte riktigt varför han drog den jämförelsen. Dafuq? Påminner lite om VR? Hur? VR är dyrt, och det går framåt, till skillnad från Molyneux. 12/04
Skicka en rättelse