Microsoft övvervägde att släppa muskel-Xboxen redan förra året.

Sony släppte sin kraftfullare PS4 Pro-konsol i höstas, och nyligen blev Microsofts motsvarighet Xbox Scorpio officiellt avtäckt. Scorpio är en hårdvaruuppgraderad Xbox One, betydligt kraftfullare än både originalkonsolen och PS4 Pro, och ett av säljargumenten är att den ska orka köra spel i 4K-upplösning.

Just det är skälet till att den dröjer så länge, berättar Xbox-chefen Phil Spencer i en utförlig intervju med Gamasutra. Man hade två projekt igång samtidigt – en för lansering 2016 och en för 2017. Man insåg att det inte fanns lämplig hårdvara till konkurrenskraftigt pris för att leverera 4K-upplöst material i stadig framerate, och valde då att sikta på lansering 2017.

But we thought 4K TVs would get to scale in the middle of this generation. So we designed a console for 2016, and a console for 2017. We were kind of working on both plans simultaneously. And at some point, we got to -- let's just call it greenlight. For what we would do in 2016, and we sat around a table not too dissimlar from this and said, I think we need to do more than what the silicon is that's available in 2016 at a price point that a console customer would want to pay. So that's when we stopped that effort.

Ett av minimummålen är alltså att Scorpio ska kunna skyffla ut 30 bilder i sekunden konstant i 4K-upplösning.

When we designed the Scorpio spec, we specifically said games running at 1080p 30 on an Xbox One -- what do we need to put in the box for that thing to run at 4K 30

And that was our design goal, from the beginning. To say: same framerate, increased resolution. Let's make sure that we can go hit that, as a minmum bar.

Now, software's complex and different things can happen, but one of the things that kept us from shipping in 2016 was we didn't think we could make that promise to developers in 2016. That the game that you're running at framerate and resolution on an Xbox One, that you'd be able to take to the same framerate and increased resolution on Scorpio. We didn't think we could get there last year, with the silicon that was in the market.

Förhoppningsvis kan kraften i Scorpio också användas till högre framerate i lägre upplösning, som 60 fps i 1080p. Det är potentiellt möjligt med PS4 Pro, men än så länge är Rise of the Tomb Raider ett av få spel som låter dig välja mellan upplösning, grafisk flärd och högre framerate. Valfrihet – det vill vi ha mer av.

Bra val av MS till skillnad från Nintendo som släpper undermåliga konsoler 2017 som inte kommer hänga med i racet. Fast Switch är riktad för att kunna tas med och går inte att jämföra med stationära konsoler Tycker alltid valet borde finnas på konsol... 16/04 @pelson: haha jag tänkte väl :) 14/04 Att se med våra ögon 30FPS är betydligt mera flyt än att spela spel i 30FPS. #MakesNosENSE 14/04 PS4 Pro är svagare och hade överhettningsproblem. Scorpio har bättre specs och kommer troligtvis inte ha överhettningsproblem. Sorry FZ, eran lilla förkärlek för Sony och Playstation är hopplös. Shitstation når inte riktigt mållinjen, PS4 Pro är piss. 13/04 Detta kan ju vara riktigt bra. Hoppas detta leder till att spel blir bättre optimerade för 4K. Inte många kort och spel som kan köras i stadiga 60FPS just nu. 13/04 Håller med om att 60 fps är väldigt skönt. 30 fps är ok däremot och absolut inte "ospelbart" till många spel imo. De förhindrar ju dock inte att de e mkt skönare med högre fps. Men sen kommer väl allt gnäll att boxen är för dyr ifall den skulle vara kra... 13/04 Det beror ju på vilka spel man spelar. I snabba fps-lir är ju 60 att föredra, men i action/rpg och liknande så är 30 lagom, speciellt för inlevelsen. För snabbt blir fånigt. Med det sagt så tycker jag att det bästa är om man får välja själv vad man vill... 13/04 Ett stort problem för alla konsoller idag (inklusive Project Scorpio) är att de har relativt svaga CPU'er och att deras spel och spelmotorer ofta är optimerade kring 30 fps troligen till stor del pga det. CPU vs GPU-gapet blir ännu mer påtagligt med Pro... 13/04 Jag håller med dig gällande trötta ögon, dock känns vissa spel bättre än andra och bra frame pacing gör upplevelsen lättare. 13/04 Kör hellre 1080p i 60fps, 30fps är hemskt och jag får trötta irriterande ögon fortare med så låg fps. 13/04
Skicka en rättelse