Han jämför stora spelserier med amerikanska restaurangkedjor.

I årets Reboot Develop-konferens talade Gear of War-veteranen Cliff Bezinski en hel del om han syn på stora spellanseringar. Något han påstår helt enkelt är en ohållbar modell om ditt namn inte är Activision eller EA.

Triple A-spel börjar kännas lite som den amerikanska restaurangscenen. De är varken dåliga eller bra. De bara finns, säger han.

Problemet Cliff återkommer till är att det är alldeles för dyrt att utveckla stora spel. Det kostar flera hundra miljoner dollar och kräver flera år av tid, något som gör det mer eller mindre omöjligt för andra mindre studios att slå sig in på marknaden. Vilket leder till att vi kanske har ett knappt tiotal serier som går i cirkulation.

En annan aspekt är att de kostar en hel del för konsumenterna. Att betala 500–600 kronor för något är inte alltid ett lätt beslut och då vill du hellre satsa på något du känner igen, såsom Call of Duty eller Uncharted. Dessa är inte dåliga spel, men det gör det väldigt svårt för nya IP:s att våga ta steget.

Istället vad många gör, han inkluderad, är att satsa på Double A. Alltså spel som både ser bra ut och spelar bra, men där man drar åt budgeten mer i vissa aspekter. Några exempel han nämner är Warframe, Rocket Leauge och Rust som antigen är F2P eller har en liten mindre prislapp.

När är senaste gången du köpte en tripple A?

Att ni bara köper AAA titlar tror jag handlar om mognad. Jag har spelat datorspel i 30 år och finner sällan nöje i iterativa speltitlar. Nu senast lirade jag Rust med vänner och hade roligt på riktigt i 2-3 månader i sträck. Ett spel måste vara mer hard... 24/04 Vet inte hur många A det handlar om i de här fallet, men jag tycker mycket om segmentet av spel som är utvecklade av små team i bra studios. Jag tänker typ på Divinity Original Sin, Pillars of Eternity osv. Sen finns det en del rena indiepärlor, men ärl... 23/04 Klart som fan han gillar tex RL. Var väl låg investering = låg risk, som sen drog en jackpot och blev kassako, vem gillar inte det? jag hinner inte spela så mycket och satsar nästan enbart på trippel A titlar. Det enda problemet jag ser är att man blir... 23/04 Han har en poäng. Det finns många AAA spel som ser jävligt bra ut men spelkänslan eller storyn är inget vidare. 23/04 Det gäller ju att definiera "lyckas". I det här fallet tror jag att han menar att lyckas med AAA titlar och kunna ta ut 500-600 spänn för ett spel om man inte är en utvecklare/utgivare som redan sitter på 300 pers. Det är klart att man kan lyckas som... 23/04 Tror jag inte ett ögonblick på!!! Men det är klart, smart att sätta några extra nollor efter den egentliga kostnaden, eftersom, som alla vet, värdet av verksamheten/produkten delvis baseras på densamma. Spekulationsekonomi! 23/04 Skitsnack, vad säger att indie måste göra spel som koster flera hundra miljoner för att slå sig in på marknaden och lyckas? Sen om EA eller Activision vill lägga mer pengar på hårfysik än vad vissa indie behöver för att göra ett helt spel som i många... 23/04 Fast det problemet du har är uppenbarligen inte på grund av anledningarna du tror att de är det. Problemet är tydligt att du behöver bättre hjälpmedel för att hitta nya spel, och att plattformen du använder behöver bättre filter för att förhindra bedräg... 22/04 Han har ju helt rätt dock. Mastodontspel kommer alltid finnas men det är ohållbart att göra spel med 6 miljarder i budget. Det funkar bara med uppföljare, som typ samtliga exempel i den här tråden. I övrigt är det sådan enorm risk. Call of duty är intre... 22/04 Spelar väl ingen roll hur många A:n ett spel har. Man kollar väl gameplay, läser hur spelet funkar och vad det går ut på, läser recensioner, kollar om personer vars smak man litar på gillar spelet eller inte, och bestämmer sig för att köpa eller avstå?... 22/04
Skicka en rättelse