Seså, fram med saltkaret.

2016 var ett ovanligt lugnt år för Assassin's Creed då spelserien tog en paus. "Paus" på Ubisoftspråk innebar dock ändå en risad film, en Ezio-samling i HD, ett par spinoff-titlar och så vidare. Någon ny del i huvudserien fick vi dock inte, och det var första gången det hände sedan 2008 då vi hade spelat originalet och ihärdigt väntade på Assassin's Creed II.

Ubisoft sa i höstas att uppföljaren ska revolutionera serien och att den inte nödvändigtvis släpps under 2017. Enligt källor till Wwg blir det dock en höstrelease för Assassin's Creed Origins.

Japp, om vi ska tro källorna blir namnet inte det tidigare omsusade Assassin's Creed Empire, men du gör rätt i att ta allt med en nypa salt. Enligt samma källor ska spelet utannonseras under E3 och releasen ska sedan ske under den alltjämt heta spelhösten. Vi får väl se.

Det ska röra sig om en stor, öppen värld och ska äga rum i forntida Egypten. Där ska vi undersöka assassinorderns uppkomst tillsammans med två huvudpersoner, en manlig och en kvinnlig assassin (vilket gjordes redan med hyfsad framgång i Assassin's Creed Syndicate). Det ska vara mindre linjärt än tidigare delar i serien och ska lägga fokus på mer utforskande än tidigare. En utvecklarkälla liknar det vid Skyrim. Internt ska man hittills vara väldigt nöjd med utvecklingen.

Man ska dessutom kunna röra sig bortom Egypten, möjligen ända till Grekland. Då faller det sig naturligt att man får utforska Medelhavet via skepp, ett tilltag som debuterade i Assassin's Creed III och förädlades i Black Flag. E3 inleds om drygt en månad och då får vi se om detta stämmer.

Fotnot: Bilden är en konceptbild från Unity. Något bildbevis för Empire/Origins finns inte. Än.

Det finns flertalet läckta screenshots. Senaste är detta som dök upp häromdagen på Reddit. https://imgur.com/mxNKJcg Det kan det tyvärr absolut. Se Mirror's Edge: Catalyst. 10/05 Hoppas det är lite som ett AC RPG där du har mycket mer frihet i hur outcome slutar och att man kan skräddarsy sin assassin med mer frihet ex character creation, crafta egna vapen och utrustningar, alchemy med olika gifter och så, samt att man som Ezio... 09/05 @Dizzz: Fast det innan 1100-talet är också spelets historia. 09/05 Kan aldrig bli sämre med open world. Det här kanske får mig att för första gången spela ett AC. Men tror ni verkligen det kan komma att kännas riktigt fritt? Som Skyrim och Fallout osv? Eller kommer de trots allt ändå att guida en till allting och att... 09/05 @Thane: Fram till 1275 spelet är det historia. Allt efter det spelhistoria. De historiska assassinerna krossades av Mongolerna 1275 när deras slott vid Alamut intogs. Det fanns rykten om att de, fram till kristnandet av Ungern på början av 1300-talet,... 09/05 Jag fastnade för serien redan efter första spelet. Ser framemot nya äventyr. 09/05 Om rykterna stämmer kan det här vara första Asscreed spelet jag spelar sedan Black Flag. BF var kul som attan.. och det enda som tyngde ner det spelet var att det tyvärr var ett Assassins Creed spel 09/05 Håller med. Dessutom är det i många spel (framförallt ubisoft-spel) ändå så att det bara finns ett rätt litet antal sorters "uppdrag" (oftast inte ens värt att kallas för det) som man gör om och om igen fast på lite olika ställen på kartan för att låsa... 09/05 Största problemet med open world spel är objective markers istället för ordentlig design som leder spelaren. Spring till en punkt på kartan, döda snubbe eller plocka upp fjäder, repeat 500 times. Ett argument brukar vara att de som vill numera kan stäng... 09/05 Hörde nått rykte om att när dom skulle lägga in "crouch" mekanik i nått av de senare spelen så resulterade bara den funktionen i typ 20 000 rader kod eller något sånt galet, för att kodbasen var så sölig och adhocad efter att ha tryckt ut årliga släpp... 09/05
Skicka en rättelse